Apakah yang dimaksudkan dengan usul..?

Disana terdapat banyak maksud yang telah diberikan oleh pakar-pakar bahasa dalam mendefinasikan perkataan usul ini.. antaranya adalah asas kepada sesuatu benda..atau asal kepada sesuatu..ini yang dimaksudkan dengan perkataan usul.. Tetapi kenapa usul ini penting? Bukankah natijah itu lebih penting daripada usul? Manusia berhajat kepada natijah, tanpa natijah maka sesuatu itu tidak ada apa-apa makna..bukankah itu yang bermain didalam kotak fikiran kita..?

Ya..tidak dinafikan natijah itu juga penting didalam sesuatu perkara..tetapi bagi kita mendapatkan sesuatu natijah dan yakin dengan kekuatan natijah itu..kita perlulah mengetahui asasnya..yakni usul atau asal datangnya natijah itu..dari manakah datangnya sesuatu natijah itu sendiri..? Begitu juga dengan ilmu..ilmu itu ada asasnya..dari mana datangnya ilmu itu.. dan dari setiap ilmu-ilmu ada usulnya masing-masing.. Feqh..ada usulnya..akidah..ada usulnya..dan sebagainya..

Disini saya akan membawa contoh perbezaan antara mereka yang mengetahui usul sesuatu ilmu itu atau cuma menghafal natijahnya sahaja..sebagai contoh.. 2 orang mekanik kereta..seorang mekanik itu mempunyai ilmu asas tentang kereta..tahu tentang jenis kerosakan, tahu jenis barang yang perlu diganti..tahu jenama-jenama yang baik dan sebagainya.. seorang lagi hanya membaiki kereta tanpa mengetahui apakah masalah yang berlaku..jadi disini adakah kita kan memilih untuk menghantar kereta kita kepada mekanik pertama atau kedua? Siapakah diantara mereka yang lebih menyakinkan kita untuk memperbaiki kerosakan kereta kita?

Jadi disini kita dapat melihat, bagaimana pentingnya seseorang itu untuk mengetahui sesuatu usul kepada natijah..dan perkara ini lebih ditekankan kepada mereka-mereka yang mempelajari feqh..mengapa saya katakan demikian? Ini kerana kita tidak mahu para pelajar feqh cum sekadar menghafal dalil-dalil yang terdapat didalam buku bahkan kita mahukan mereka dapat mengeluarkan hukum daripada nas-nas Al-Quran dan Sunnah nabi (s.a.w)..Jadi bagaimana kita hendak mengeluarkan hukum, jika kita tidak memahami kaedah-kaedah usul? Atau usul kepada hukum tersebut? Jadi mahu tidak mahu kita perlulah mempelajari usul feqh ini dengan lebih mendalam..dan bukan sahaja mempelajari..bahkan kita perlu menggunakan kaedah-kaedh usul yang telah kita pelajari dalam setiap pengajian yang melibatkan feqh..walaupun disana tidak disebutkan bagaimana hukum ini dikeluarkan tetapi kita dapat mengetahui bahawa hukum tersebut dikeluarkan seperti itu dan ini..

Apa faedah kita belajar ilmu usul ni?

Faedahnya terlalu banyak..antaranya ialah :

1) Kita dapat memahami hukum fiqh dengan lebih mendalam..

2) Keyakinan kita kepada sesuatu hukum yang dikeluarkan itu menjadi semakin kuat..

3) Menjadikan kita lebih dipercayai apabila mengeluarkan sesuatu hukum..

Inilah antara faedah-faedah yang terbesar pentingnya untuk kita mengetahui sesuatu usul..terutamanya usul tentang masalah yang berkaitan dengan feqh.. Jadi setakat ini sahajalah entri kali ini..apa yang kurang itu datangnya dari kelemahan diri saya..apa yang lebih itu datangnya dari Allah..Wallahua’lam..

Advertisements