Archive for February, 2011

Pentingnya Usul..

Apakah yang dimaksudkan dengan usul..?

Disana terdapat banyak maksud yang telah diberikan oleh pakar-pakar bahasa dalam mendefinasikan perkataan usul ini.. antaranya adalah asas kepada sesuatu benda..atau asal kepada sesuatu..ini yang dimaksudkan dengan perkataan usul.. Tetapi kenapa usul ini penting? Bukankah natijah itu lebih penting daripada usul? Manusia berhajat kepada natijah, tanpa natijah maka sesuatu itu tidak ada apa-apa makna..bukankah itu yang bermain didalam kotak fikiran kita..?

Ya..tidak dinafikan natijah itu juga penting didalam sesuatu perkara..tetapi bagi kita mendapatkan sesuatu natijah dan yakin dengan kekuatan natijah itu..kita perlulah mengetahui asasnya..yakni usul atau asal datangnya natijah itu..dari manakah datangnya sesuatu natijah itu sendiri..? Begitu juga dengan ilmu..ilmu itu ada asasnya..dari mana datangnya ilmu itu.. dan dari setiap ilmu-ilmu ada usulnya masing-masing.. Feqh..ada usulnya..akidah..ada usulnya..dan sebagainya..

Disini saya akan membawa contoh perbezaan antara mereka yang mengetahui usul sesuatu ilmu itu atau cuma menghafal natijahnya sahaja..sebagai contoh.. 2 orang mekanik kereta..seorang mekanik itu mempunyai ilmu asas tentang kereta..tahu tentang jenis kerosakan, tahu jenis barang yang perlu diganti..tahu jenama-jenama yang baik dan sebagainya.. seorang lagi hanya membaiki kereta tanpa mengetahui apakah masalah yang berlaku..jadi disini adakah kita kan memilih untuk menghantar kereta kita kepada mekanik pertama atau kedua? Siapakah diantara mereka yang lebih menyakinkan kita untuk memperbaiki kerosakan kereta kita?

Jadi disini kita dapat melihat, bagaimana pentingnya seseorang itu untuk mengetahui sesuatu usul kepada natijah..dan perkara ini lebih ditekankan kepada mereka-mereka yang mempelajari feqh..mengapa saya katakan demikian? Ini kerana kita tidak mahu para pelajar feqh cum sekadar menghafal dalil-dalil yang terdapat didalam buku bahkan kita mahukan mereka dapat mengeluarkan hukum daripada nas-nas Al-Quran dan Sunnah nabi (s.a.w)..Jadi bagaimana kita hendak mengeluarkan hukum, jika kita tidak memahami kaedah-kaedah usul? Atau usul kepada hukum tersebut? Jadi mahu tidak mahu kita perlulah mempelajari usul feqh ini dengan lebih mendalam..dan bukan sahaja mempelajari..bahkan kita perlu menggunakan kaedah-kaedh usul yang telah kita pelajari dalam setiap pengajian yang melibatkan feqh..walaupun disana tidak disebutkan bagaimana hukum ini dikeluarkan tetapi kita dapat mengetahui bahawa hukum tersebut dikeluarkan seperti itu dan ini..

Apa faedah kita belajar ilmu usul ni?

Faedahnya terlalu banyak..antaranya ialah :

1) Kita dapat memahami hukum fiqh dengan lebih mendalam..

2) Keyakinan kita kepada sesuatu hukum yang dikeluarkan itu menjadi semakin kuat..

3) Menjadikan kita lebih dipercayai apabila mengeluarkan sesuatu hukum..

Inilah antara faedah-faedah yang terbesar pentingnya untuk kita mengetahui sesuatu usul..terutamanya usul tentang masalah yang berkaitan dengan feqh.. Jadi setakat ini sahajalah entri kali ini..apa yang kurang itu datangnya dari kelemahan diri saya..apa yang lebih itu datangnya dari Allah..Wallahua’lam..

Advertisements

Perlunya Syariah Islam..

Pertamanya marilah sama-sama kita menghuraikan makna syariah islam itu terlebih dahulu sebelum sama-sama kita menghayati dan mengetahui mengapa kita berhajat kepada syariah islam ini.. Syariah islam itu secara umumnya bermaksud himpunan suruhan dan juga hukum-hakam samada berbentuk iktikad atau amalan yang dilakukan oleh kita sebagai hamba Allah.. Dalam entri sebelumnya saya telah menghuraikan perbezaan antara syariah islam dan fiqh islami..jadi saya tidak perlu untuk menghuraikan makna syariah ini dengan lebih panjang lagi.. Dalam entri ini saya akan mendatangkan 3 kepentingan atau tujuan mengapa perlunya syariah islam ini dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah..

Membebaskan pemikiran manusia daripada perhambaan kepada taklid dan khurafat.

Bagaimanakah dikatakan syariah islam ini dapat membebaskan kita daripada perhambaan kepada taklid dan khurafat? Tidak lain tidak bukan jawapannya adalah melalui jalan akidah..Iaitu dengan cara beriman dengan Allah yang satu, tiada Tuhan selainNya.. dengan adanya akidah ini maka kita akan terlepas daripada perhambaan kepada perkara-perkara taklid ( ikutan ) seperti menyembah pokok apabila kita meihat mereka-mereka yang menyembah pokok, atau menyembah lembu apabila kita melihat mereka-mereka yang menyembah lembu dan sebagainya.. Dan kita juga terlepas daripada mempercayai perkara-perkara yang khurafat..yang diceritakan secara turun-temurun daripada satu generasi ke satu generasi yang lain oleh nenek moyang kita.. dari sini kita dapat melihat betapa pentingnya dan berhajatnya kita sebagai manusia yang lemah kepada petunjuk dan syariah islam yang telah ditetapkan oleh Allah..

Menjadi individu yang baik dirinya dan akhlaknya.

Yang kedua adalah untuk menjadikan kita sebagai seorang manusia yang baik dari segi diri ( penampilan/ karekterisitik ) dan juga baik akhlaknya.. Cuba kita bayangkan andai tiada gesaan didalam Al-Quran mahupun hadis baginda (s.a.w.) menyeru manusia agar menutup aurat mereka..Walaupun tidak dapat dinafikan sekarang ini kita dapat lihat betapa teruknya pemakaian umat islam khususnya pada zaman ini..Dan daripada ini terjadinya pelbagai masalah lain seperti zina, rogol, raba dan sebagainya.. Adakah perkara-perkara seperti ini akan berlaku sekiranya semua umat islam khususnya mengikut apa yang telah disyariahkan oleh Allah.? Dan didalam hadis Rasulullah (s.a.w) ada menyatakan bahawa ‘ sesunggunhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak ‘..jika kita melihat kepada zahir hadis ini, akhlak memaunkan peranan penting dalam pembangunan ummah.. tanpa akhlak maka masyarakat akan menjadi huru-hara..dan tanpa masyarakat negara tidak dapat disatukan..dan tanpa negara ummah tidak dapat disatukan..dan tanpa ummah kita akan dipandang rendah oleh golongan yang ingin menjatuhkan islam.

Membina masyarakat yang baik.

Tujuan yang ketiga adalah bagi membentuk satu masyarakat yang baik dan mulia..Seperti yang saya katakan, tanpa peribadi yang baik maka masyarakat yang baik tidak dapat dibentuk.. Marilah kita kembali kepada Zaman Rasulullah, masyarakat yang agung dapat dibentuk melalui syariah islam ini..mereka mengamalkan syariah yang diturunkan kepada mereka..Tetapi cuba kita lihat zaman kita sekarang ini..betapa banyaknya anak luar nikah yang dilahirkan dan dibuang tanpa ada rasa sedikit pun rasa belas kasihan kepada bayi yang dilahirkan..adakah masyarakat seperti ini yang kita mahukan..cuba kita fikirkan sejenak adakah perkara seumpama ini akan berlaku jika sekiranya kita mengikut syariah yang telah Allah tetapkan kepada kita..tentu sekali tidak.. Allah menetapkan syariah bukan untuk membebankan hambanya bahkan sebagai jalan yang bahagia bagi hambanya..jalan yang terbaik..adakah disana terdapat jalan yang lebih baik daripada jalan yang telah ditunjukkan oleh Allah dan RasulNya? Marilah sama-sama kita fikirkan.. ” Tepuklah dada, tanyalah iman masing-masing “. Wallahua’lam..


 

Beza Antara Feqah dan Syariah…

Dalam satu kelas pengajian islam, dua orang pelajar agama di salah satu universiti di Jordan sedang membincangkan tentang perbezaan antara syariah islamiyyah dan juga fiqhu islami..marilah sama-sama kita ikuti perbualan dua orang pelajar ini..

Yusuf : Assalamualaikum ya sohibi..kaifa haalak? Maza taf’al al-aan?  ‘indaka wakt faragh?

Yunus : Waalaikumussalam ya habibi..alhamdulillah ana bikhair..wah..wah..wah..bukan main lagi yer die..cakap arab macam orang arab dah..ade je mase kosong..kenapa? ade pape masalah ke ni?

Yusuf : Masalah tu ade jugaklah tapi mungkin lebih kepada pandangan atau perkongsian ilmu dari anta kot..anta kan dah lame kat sini ana ni baru tahun pertama..ade doktor syariah tu die ade bertanye pasal syariah dengan feqah..samada sama ke tidak? Sama je kan?

Yunus : Eh..tak samela..ade perbezaan die..Syariah Islamiyyah tu ialah apa yang terkandung dalam nusus atau ayat Al-Quran yang telah diwahyukan kepada junjungan mulia nabi Muhammad ( s.a.w.) dan juga apa yang terkandung dalam hadis-hadis baginda ( s.a.w.) baik dari segi perbuatan atau perkataan yang mana sebahagian hadis baginda menjelaskan apa-apa yangditerangkan secara umum didalam Al-Quran.. dan sebagaimana yang kita tahu setiap pelakuan dan percakapan nabi kita itu diwahyukan oleh Allah.. Firman Allah dalam surah an-najm yang bermaksud.. ( dan tidaklah die ( Muhammad ) bercakap menurut nafsunya, bahkan ianya telah diwahyukan oleh Allah ).. dan pada surah al-hasyr yang bermaksud ( setiap apa yang disuruh oleh rasul ( Muhammad ) maka ambiklah, dan apa-apa yang dilarang olehnya maka jauhilah )..

Yusuf : Oww…hebat benor yer Ust.Yunus kite..dah boleh bagi ceramah ni..hihihi.. Baru ana faham maksudnye.. Ana ingatkan syariah tu macam hukum puasa..hukum solat dan macam-macam hukum lagila..

Yunus : Bukan-bukan..itu lah dinamakan feqah islami..

Yusuf : Owww…maknenya feqah ni ialah apa yang difahami oleh para alim ulama daripada nas-nas Al-Quran dan Hadisla?

Yunus : Haah..betul tu.. feqah ni ialah kefahaman alim ulama dalam memahami nas-nas syariah tadi..dan daripada nas-nas tadilah hukum-hukum agama kita dikeluarkan..sebab itu apabila kite lihat pada masalah feqah..terdapat anyak kata-kata ulama.. dan daripada perbezaan pandangan inilah adenya mazhab pada zaman kita ini..

Yusuf : Owww… macam tu rupenya.. maknenya disini.. Syariah Islamiyyah itu satu tetapi feqah itu ada bermacam-macam pendapat?

Yunus : Betul tu..Syariah Islamiyyah itu tidak akan berubah kerana ianya maksum..yakni dijaga oleh Allah kerana Allah yang menetapkan syariah islamiyyah ini.. tetapi feqah itu banyak kerana perbezaan kefahaman oleh alim ulama kita.. dan kita kena ingat..bahawa setiap pendapat dan pandangan alim ulama itu dikeluarkan berdasarkan kefahaman mereka yang mendalam tentang sesuatu masalah tersebut dan mereka menggunakan kaedah-kaedah yang betul dalam mengeluarkan hukum dari nas-nas tersebut.. dan perkara terakhir kita juga kena tahu bahawa manusia itu tidak maksum jadi ade kalanya ijtihad mereka itu tersilap.. jadi kita sebagai pelajar ni perlulah mempelajari kaedah istinbat hukum dari nas-nas syariah ini bagi mengelakkan kita dari memegang pegangan yang salah…

Yusuf : Betul..betul..betul..satu lagi Ust.Yunus..Feqh islami ni terbahagi kepada dua bahagian kan?

Yunus : Haah..satu bahagian iaitu hukum-hukum yang dibuat berdasarkan dalil yang thabit atau dalam istilah arabnye dalil qat’i..dan satu bahagian lagi dalil yang dibuat bukan berdasarkan dalil qat’i tetapi ijtihad ulama sendiri… Pada bahagian kedua inilah jelas nya perbezaan antara pendapat para alim ulama..  Atau kita dapat singkatkan bahagian pertama dinamakan sumber utama ( masodir asliah ) iaitu Al-Quran, hadis, ijmak dan qias.. dan bahagian kedua dinamakan sebagai sumber kedua ( masodir tabi’iah ) iaitu kata-kata sahabat, saddu zara’ik, istihsan, uruf dan adat, istishab, maslahah mursalah dan kata-kata ahli madinah..

Yusuf : Wah..hebat benor ust yunus ni..bangga ana dapat senior macam ust ni.. terjawab dah semua soalan yang bermain dalam kepala ana ni.. terima kasihla ust.. kalu ust ade mase jemputlah datang rumah.. ana ade buat makan-makan sikit.. ana balik dulula yer ust.. Assalamualaikum..

Yunus : InsyaAllah ana datang..syukran alaik..Waalikumussalam..

* Kaifa haalak – apa khabar?

* Maza taf’al al-aan – Tengah buat ape sekarang?

* ‘ indaka wakt faragh – ade mase kosng tak?

* ana bikhair – saya khabar baik..