Bercakap adalah perkara yang paling digemari oleh manusia..lebih-lebih lagi wanitakan..duk bergosip kat sini..duk bergosip kat sana…kalu lelaki pulak duk sembang kat warung..cakap pasal pelakon..cakap pasal rancangan akademi fantasia,raja lawak dan macam-macam lagila..tapi kita sebenarnya lupa..yang setiap perkara yang kita lafazkan itu akan dihisab diakhirat kelak..setiap cerita kita tu samada betul ke tidak..baik ke buruk..tipu ke benar..semuanya akan dihisab di hari akhirat kelak..

Satu kalimah atau kata-kata arab ada mengatakan bahawa :

” كل الكلام من المسلم له الثمن “

( setiap perkataan atau percakapan yang keluar daripada seorang muslim itu ada baginya harga )

 

Dengan kata-kata hikmah ini dapatlah kita simpulkan bahawa setiap percakapan kita ini tidak kerana kecil atau besar semuanya akan dihisab oleh Allah.. Firman Allah juga ada menyebut mafhumnya “ barang sesiapa yang melakukan sekecil-kecil kebaikan pun maka ia akan ditunjukkan kelak, dan barang sesiapa yang melakukan sekecil-kecil kejahatan juga akan ditunjukkan nanti ” jadi daripada firman Allah ni dapatlah kita lihat betapa islam ini menjaga setiap pergerakan umatnya..bukan mengongkong tetapi menunjukkan cara yang baik didalam bermuamalat dengan orang..kerana percakapan ini biasanya berlaku diantara dua pihak..jika tidak berlaku sedemikian maka gilalah orang tersebut..8)

Tidak cukup lagi dengan firman Allah dan kata-kata hikmah..sekarang kita teliti pula hadis Rasulullah (s.a.w) :

” من كان يؤمن با لله و اليوم الأخر فليقل خير أو ليصمت “

( Barang sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka ucapkan perkataan yang baik ataupun diam )

.:: Gambar Hiasan ::.

Dari hadis ini juga dapat kita lihat gesaan Rasulullah (s.a.w) kepada umatnya supaya berkata perkara yang baik sahaja..jika ditakuti dengan bercakapnya itu akan keluar perkataan yang kesat maka lebih afdallah kepada seseorang itu untuk diam..hal ini kebiasaannya banyak berlaku ketika kita marah..maka masa tu lebih baiklah kita senyap sahaja..takut-takut dengan sebab kata-kata kita itu kita akan dilemparkan ke dalam api neraka Allah..

Selain daripada firman Allah, hadis Rasulullah (s.a.w) dan kata hikmah ini marilah kita juga lihat kepada pepatah melayu kita..pepatah melayu ada menyebut “ terlajak perahu masih boleh berundur, terlajak kata buruk padahnya ” lebih kurang macam nila kot..dah tak berapa ingat dah..duk kat negara arab lama sangat dah ni..( perasan ) 8)..dari kata pepatah ni jugak ada sebut..kalau kita terlajak kata-kata ni boleh menyebatkan badan kita binasa..sebagai contohlah..kita bercakap dengan orang yang memang otai giler-giler la cakap kau..selepas tu kita kata kat dia ” buruklah muka lu mat “….memang gerentila kena sebat sampai lembik..jadi sepatutnyalah kita menjaga kata-kata kita ni..

Cukup dah kot untuk sekadar perkongsian pada kali ini..marilah sama-sama kita menjaga percakapan kita tidak kira dimana sahaja kita berada.. wallahua’lam..