Pertamanya marilah sama-sama kita menghuraikan makna syariah islam itu terlebih dahulu sebelum sama-sama kita menghayati dan mengetahui mengapa kita berhajat kepada syariah islam ini.. Syariah islam itu secara umumnya bermaksud himpunan suruhan dan juga hukum-hakam samada berbentuk iktikad atau amalan yang dilakukan oleh kita sebagai hamba Allah.. Dalam entri sebelumnya saya telah menghuraikan perbezaan antara syariah islam dan fiqh islami..jadi saya tidak perlu untuk menghuraikan makna syariah ini dengan lebih panjang lagi.. Dalam entri ini saya akan mendatangkan 3 kepentingan atau tujuan mengapa perlunya syariah islam ini dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah..

Membebaskan pemikiran manusia daripada perhambaan kepada taklid dan khurafat.

Bagaimanakah dikatakan syariah islam ini dapat membebaskan kita daripada perhambaan kepada taklid dan khurafat? Tidak lain tidak bukan jawapannya adalah melalui jalan akidah..Iaitu dengan cara beriman dengan Allah yang satu, tiada Tuhan selainNya.. dengan adanya akidah ini maka kita akan terlepas daripada perhambaan kepada perkara-perkara taklid ( ikutan ) seperti menyembah pokok apabila kita meihat mereka-mereka yang menyembah pokok, atau menyembah lembu apabila kita melihat mereka-mereka yang menyembah lembu dan sebagainya.. Dan kita juga terlepas daripada mempercayai perkara-perkara yang khurafat..yang diceritakan secara turun-temurun daripada satu generasi ke satu generasi yang lain oleh nenek moyang kita.. dari sini kita dapat melihat betapa pentingnya dan berhajatnya kita sebagai manusia yang lemah kepada petunjuk dan syariah islam yang telah ditetapkan oleh Allah..

Menjadi individu yang baik dirinya dan akhlaknya.

Yang kedua adalah untuk menjadikan kita sebagai seorang manusia yang baik dari segi diri ( penampilan/ karekterisitik ) dan juga baik akhlaknya.. Cuba kita bayangkan andai tiada gesaan didalam Al-Quran mahupun hadis baginda (s.a.w.) menyeru manusia agar menutup aurat mereka..Walaupun tidak dapat dinafikan sekarang ini kita dapat lihat betapa teruknya pemakaian umat islam khususnya pada zaman ini..Dan daripada ini terjadinya pelbagai masalah lain seperti zina, rogol, raba dan sebagainya.. Adakah perkara-perkara seperti ini akan berlaku sekiranya semua umat islam khususnya mengikut apa yang telah disyariahkan oleh Allah.? Dan didalam hadis Rasulullah (s.a.w) ada menyatakan bahawa ‘ sesunggunhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak ‘..jika kita melihat kepada zahir hadis ini, akhlak memaunkan peranan penting dalam pembangunan ummah.. tanpa akhlak maka masyarakat akan menjadi huru-hara..dan tanpa masyarakat negara tidak dapat disatukan..dan tanpa negara ummah tidak dapat disatukan..dan tanpa ummah kita akan dipandang rendah oleh golongan yang ingin menjatuhkan islam.

Membina masyarakat yang baik.

Tujuan yang ketiga adalah bagi membentuk satu masyarakat yang baik dan mulia..Seperti yang saya katakan, tanpa peribadi yang baik maka masyarakat yang baik tidak dapat dibentuk.. Marilah kita kembali kepada Zaman Rasulullah, masyarakat yang agung dapat dibentuk melalui syariah islam ini..mereka mengamalkan syariah yang diturunkan kepada mereka..Tetapi cuba kita lihat zaman kita sekarang ini..betapa banyaknya anak luar nikah yang dilahirkan dan dibuang tanpa ada rasa sedikit pun rasa belas kasihan kepada bayi yang dilahirkan..adakah masyarakat seperti ini yang kita mahukan..cuba kita fikirkan sejenak adakah perkara seumpama ini akan berlaku jika sekiranya kita mengikut syariah yang telah Allah tetapkan kepada kita..tentu sekali tidak.. Allah menetapkan syariah bukan untuk membebankan hambanya bahkan sebagai jalan yang bahagia bagi hambanya..jalan yang terbaik..adakah disana terdapat jalan yang lebih baik daripada jalan yang telah ditunjukkan oleh Allah dan RasulNya? Marilah sama-sama kita fikirkan.. ” Tepuklah dada, tanyalah iman masing-masing “. Wallahua’lam..