Imtihan dah dekat..minggu ni pun dah ramai yang mula imtihan..saya juga tidak terlepas daripada imtihan ini..inilah lumrah seorang pelajar..memang tidak akan larilah dripada imtihan..kadang-kadang nak mengeluh jugak..tapi nak buat macam mana..memang inilah tugas sebagai seorang pelajar.. nak tengok sejauh manakah ilmu yang dipelajari lekat kat diri ni..nak tengok jugak sejauh mana kefahaman tentang ilmu tu pada diri sendiri..yela kita ni apabila nak seru orang lain, nak dakwah orang pun perlu perkemaskan diri dahulukan…

Jadi sempena musim peperiksaan ini marilah sama-sama beringat supaya kita tidak kecewa pada akhir imtihan nanti..kenapa pulak nak kecewakan? imtihan belum lagi mula..yela..memang imtihan belum bermula tetapi kita dah perlu study dah dari sekarang…kan nak skor markah tinggi..bak kata orang arab ” miah bil miah ” no..seratus peratus kot..tetapi kita kena ingatla..walau sekuat mana pun kita usaha jangan pulak kita lupa berdoa pada Allah..sebab hanya Allah saja yang tahu apa akan berlaku nanti..samada ” miah bil miah ” atau sebaliknya..

Janganlah kita ni nanti duk sedih-sedih bila markah exam kita rendah ke apa..sebab setiap apa yang berlaku itu adalah daripada Allah..Qada’ dan Qadarnya..jadi kita kenalah terima dengan hati yang terbuka selagi mana kita ni bergelar hamba kepada Allah..dan kita juga kena ingat bahawa setiap perkara yang berlaku itu ada hikmahnya..dan satu lagi Allah tu ada dan suka bila hambaNya bersabar dengan dugaan yang diberikan..Firman Allah yang bermaksud ” apakah kamu mengira kamu telah beriman, sedangkan kamu belum di uji “..Ujian Allah tu untuk meningkatkan darjat kita disisi Allah..

.:: Gambar Hiasan ::.

Marilah sama-sama kita melihat kepada kata-kata hikmah ini yang mana mungkin dapat mengingatkan kita bahawa perlunya kita berharap kepada Allah melebihi daripada pengharapan kita kepada amalan dan usaha kita :

من علامات الإعتماد على العمل نقصان الرجاء عند وجود الزلل

( antara tanda-tanda seseorang itu meletakkan harapan dia kepada amalan yang dilakukan ialah kurangnya pengharapan ( kepada Allah ) apabila wujudnya sesuatu yang tidak menyenangkannya )

Daripada kata hikmah ini dapatlah kita simpulkan bahawa tanda seseorang itu melakukan sesuatu dan berharap amalannya itu dapat membantu dan memberi natijah yang baik padanya ialah apabila kehendaknya itu tidak dipenuhi dia akan merasa sedih dan tidak berharap kepada bantuan Allah..jadi disini bersempena dengan minggu exam ini marilah sama-sama kita beringat bahawa setiap apa yang kita lakukan biarlah sandaran terakhir kita kepada Allah..dengan kata mudahnya dengan kita bertawakkal kepada Allah setelah kita berusaha..

Jangan pula kita berserah bulat-bulat tanpa ada sedikit pun usaha..kerana ianya menyalahi apa yang telah di firman kan oleh Allah dalam Al-Quran mafhumnya ” apabila kamu telah berazam ( berusaha dengan sedaya upaya ) maka bertawakkallah kepada Allah “..insyaallah dengan konsep ini kita tidak akan bersedih apabila kita mendapat markah yang rendah didalam exam nanti..sebelum mengakhiri motivasi sempena imtihan ini, marilah kita hayati satu lagi kata-kata hikmah yang akan menjadi pengubat duka apabila natijah kita rendah setelah berusaha dengan sepenuh tenaga..

سوابق الهمم لا تحرق اسوار الأقدار

( kekuatan semangat ( kemahuan,cita..etc ) tidak mampu memecahkan benteng takdir )

Insyaallah dengan kita betul-betul menghayati kata-kata ini kita mampu mengelakkan diri kita daripada bersedih jika ditimpa apa saja bentuk musibah..dalam bab exam ni mungkin musibah rendahnya markah dan sebagainya..apa-apa pun salam imtihan kepada semua warga irbid khususnya pelajar Yarmouk..

Advertisements