Soalan : Assalamualaikum..saya nak bertanya kepada ust tentang iddah isteri yang kematian suaminya..adakah iddahnya 4 bulan 10 hari atau ada masa yang lain..sebab ada orang kate iddah isteri kematian suami bukan 4 bulan 10 hari..betul ke? harap ust dapat terangkan?
Jawapan : Di dalam Al-quran telah jelas bahawa Allah telah menetapkan masa dan tempoh bagi iddah isteri yang kematian suaminya iaitu selama 4 bulan 10 hari.. Tidak dinafikan bahawa didalam Al-quran juga ada menyatakan bahawa iddah isteri yang kematian suami adalah setahun penuh tetapi ayat itu telah dinasakhkan hukumnya dengan ayat yang menyatakan bahawa iddah isteri yang kematian suaminya adalah 4 bulan 10 hari. Di sini saya mendatangkan kedua2 ayat tersebut. Firman Allah:
والذين يتوفون منكم ويذرون أزواجا وصية لأزاجهم متاعا إلى الحول غير إخراج
( dan mereka2 yang mati dari kalangan kamu serta meninggalkan isteri2 kamu, hendaklah kamu berwasiat kepada mereka ( isteri ) iaitu dengan memberi nafkah saguhati ( makan, pakaian dan tempat tinggal ) hingga setahun lamanya dengan tidak disuruh pindah dari tempat tinggalnya )
Di dalam ayat ini iddah bagi wanita ialah satu tahun penuh, tetapi hukum ini telah dinasakhkan dengan ayat yang turun selepasnya yang menyatakan bahawa iddah wanita kematian suami adalah 4 bulan 10 hari. Walaupun di dalam Al-Quran ayat tentang hukum iddah wanita ini ( 4 bulan 10 hari ) terlebih dahulu urutannya, tetapi ayat ini diturunkan selepas ayat yang menyatakan iddah wanita kematian isteri adalah 1 tahun penuh. Dalam kata lainnya, urutan didalam Al-Quran bukan mengikut urutan bile turunnya wahyu tetapi ia adalah petunjuk dan hidayah daripada Allah. Sekarang saya akan mendatangkan ayat yang menasakhkan ayat sebelum ini. Firman Allah :
والذين يتوفون منكم ويذرون أزواجا يتربصن بأنفسهن أربعة أشهر و عشرا
( dan orang2 yang meninggal dunia diantara kamu dan dia meninggal isteri di belakang mereka, hendaklah isteri2 itu menahan diri mereka ( beriddah ) selama 4 bulan 10 hari )
Ayat ini merangkumi semua jenis wanita yang kematian suami samada yang telah disetubuh, yang belum disetubuh, yang putus haid dan sebagainya. Kerana ayat ini tidak mengandungi lafaz yang menunjukkan khusus. Termasuk juga di dalam ayat ini wanita yang hamil dan tidak hamil. Tetapi di sana ada satu lagi hukum berkenaan wanita yang hamil yang kematian suaminya. Wallahua’lam.
33 responses to “Iddah wanita kematian suami…”
Shahirra
December 23rd, 2010 at 02:30
apakah iddah bg perempuan yang dceraikan masih haid,perempuan yang diceraikan telah putus haid dan perempuan yang dceraikan tetapi blum disetubuhi???
annaziir
January 31st, 2011 at 23:39
Bismillah…maaf atas kelewatan menjawab soalan saudari…
1) Bagi perempuan yang masih haid iddahnya adalah 3 kali suci….
2) Bagi wanita yang berkahwin dan tidak pernah berjimak selepas kawen dan diceraikan maka tiada iddah bagi wanita itu…
3) Bagi wanita yang dah putus jhaid atau menopause iddahnya adalah 3 bulan..
alang
October 2nd, 2011 at 04:06
apkh iddah bg wanita yg blum dstubuhi kematian suami??? adkah wnta tersebut mmpnyai iddah 4 bln 10 hari @ tiada iddah spt pmpn yang diceraikn belum dstubuhi??
firdaus
April 6th, 2013 at 18:51
wslm…maaf kerana lambat memberi jawapan.. iddah bagi wanita tersebut adalah 4 bulan 10 hari… boleh rujuk kitab fiqh manhaji.. wallahua’lam
nora
February 7th, 2011 at 08:40
salam..
saya nak tahu, bagi wanita yang kematian suami, apakah dibenarkan keluar rumah utk menetap dirumah lain ketika masih dlm iddah? (contohnya berpindah ke rumah anak2)
t.kasih
annaziir
February 7th, 2011 at 13:22
Bismillah…
Disana ada perbezaan antara ulama malahan sahabat baginda (s.a.w) dalam persoalan dimanakah sepatutnya seorang perempuan yang kematian suami itu perlu beriddah..adakah dirumahnya sahaja..? atau boleh di mana-mana sahaja? Boleh keluar dari rumah? atau tidak boleh keluar?
Mari kita teliti satu-satu pendapat ulama ini..
Pertama : Pendapat Jumhur Ulama..
Mereka berpendapat bahawa wajib bagi perempuan yang kematian suaminya itu menghabiskan iddahnya di rumahnya sendiri bukan di rumah orang lain.. walaupun ketika suaminya meninggal si isteri berada di rumah ibu si isteri..maka kata jumhur isteri itu perlu pulang kerumah suaminya dan menghabiskan iddah disana..
Kedua : Pendapat sebahagian sahabat..
Perempuan yang beriddah boleh menghabiskan waktu iddahnya dimana sahaja yang di sukainya..
Selesai pada permasalahan pertama..masalah kedua adalah berkenaan dengan adakah perempuan yang beriddah itu boleh keluar dari rumah?
Disana terdapat beberapa pendapat oleh ulama :
1) Boleh keluar sekiranya ada hajat seperti membeli barang keperluan dan sebagainya..
2) Boleh keluar pada siang hari sahaja tetapi di malam hari tidak boleh dengan syarat keluarnya itu adalah untuk melakukan perkara yang makruf/ baik..
Itu sahaja pendapat-pendapat ulama berkaitan dengan perkara ini.. Jadi bagi masalah tempat beriddah pendapat jumhur itu lebih kuat dalilnya berbanding pendapat sebahagian sahabat..jadi sebaik-baiknya bagi perempuan yang kematian suaminya menghabiskan waktu iddah itu dirumahnya sahaja tetapi tidak berdosa jika menghabiskan ditempat lain seperti anaknya..keutamaan diberikan kepada menghabiskan iddah tersebut dirumahnya sendiri jika tiada keuzuran.. wallahua’lam.
Cik Siti
February 9th, 2011 at 06:42
salam…
saya nak tahu dengan lebih lanjut tentang iddah wanita kematian suami..
Contohnya seperti ibu saya dimana dia hanya duduk dirumah dan tidak keluar. Malah bila jiran mengajak untu pergi ke kenduri kahwin pun dia tidak pergi.
t.kasih…
annaziir
February 16th, 2011 at 16:43
waalaikumussalam w.b.k.t..
Pertama-tamanya saya ingin memohon maaf atas kelewatan menjawab pertanyaan saudari… Seperti yang telah saya terangkan dalam soalan sebelum ini dimana tidak salah bagi seorang perempuan yang kematian suaminya dan masih didalam iddah untuk keluar apabila ada hajat…Cuma apabila dia keluar tidak wajar baginy untuk berhias atau mencantikkan dirinya..memakai pakain yang menarik tumpuan orang yang melihat dan sebagainya… Hal ini ada di sebut hadis baginda (s.a.w ) yang mana mafhumnya mengatakn bahawa apabila seseorang perempuan itu kematian suaminya dan masih dalam iddah maka tidak wajar baginya untuk mencantikkan dirinya.. ( Sila rujuk kitab subulus salam bagi matan hadis yang lengkap ).. wallhua’lam..
syima
February 27th, 2011 at 18:05
assalamualaikum…
saya baru sahaja kehilangan suami seminggu yang lalu…dan saya ingin bertanya,bolehkah saya keluar melancong untuk menenangkan fikiran saya yg kusut…jika saya tinggal di rumah,saya akan menjadi semakin sedih…saya bercadang ingin melancong ke Melaka pada cuti sekolah bulan 3 ini,pada 15/03/11…bolehkah saya keluar melancong untuk menenangkan fikiran?
annaziir
February 28th, 2011 at 14:25
waalaikumussalam w.b.t
Terlebih dahulu saya dahulukan dengan ucapan takziah kepada saudari dan mendoakan moga arwah ditempatkan dikalangan mereka yang beriman dan beramal soleh..
Dalam kitab-kitab fiqh banyak disebutkan tentang keharusan wanita dalam iddah kematian suami untuk keluar dari rumah pada waktu siang tetapi dengan syarat terdapat tujuan tertentu dan penting. Menurut para fuqaha, antara perkara tersebut ialah seperti untuk mencari nafkah dan membeli barang keperluan rumah. Dalam mazhab Maliki pula ditambah penjelasan bahawa perempuan yang berada dalam iddah dilarang keluar untuk ziarah menziarahi, dilarang keluar berdagang (berniaga) (kecuali jika itu sumber nafkahnya), dilarang keluar untuk mengucapkan tahniah (seperti menghadiri majlis perkahwinan, pertunangan, hari jadi dan kelahiran bayi), dilarang keluar untuk mengucapkan takziah (seperti menziarahi orang sakit atau kematian) dan dilarang tidur kecuali di dalam rumahnya sendiri. Majoriti fuqaha juga berpendapat bahawa wanita yang dalam iddah dilarang mengerjakan haji atau umrah.
Untuk pencerahan lanjut, lihat Bada’i al-Sana’i, al-Syarh al-Saghir, Nihayat al-Muhtaj fi Fiqh al-Syafii dan Kashshaf al-Qina’.
Telah dibincangkan sebelum ini dimana seorang perempuan yang kematian suami dan masih dalam iddah hanya boleh keluar apabila terdapat keuzuran dan juga mudharat..
Juga telah disebut bahawa perempuan itu hanya boleh keluar pada siang hari dengan beberapa syarat :
1) Tidak menimbulkan fitnah
2) Tidak mencantikkan diri
3) Tidak memakai barangan kemas seperti emas dan perak
4) Keluar dengan tujuan untuk keperluan bukan saja-saja
Juga sebelum ini ada yang bertanya mengenai bolehkah seorang perempuan itu menghabiskan waktu iddahnya dirumah anak-anak..
Perkara ini dibolehkan jika sekiranya perempuan tersebut takut bersendirian atau takut disebabkan ada musuh dan sebagainya..jadi dibolehkan dia untuk menghabiskan waktu idddahnya dirumah anaknya..
Bagi persoalan saudari..pergi melancong ke Melaka bukanlah satu-satunya cara bagi menghilangkan dan menenangkan kekusutan dikepala saudari..malahan terdapat banyak lagi cara yang boleh dilakukan oleh saudari bagi menghilangkan kekusutan ini..antaranya :
1) Tinggal dirumah anak-anak
2) Tinggal dirumah ibu bapa
Islam tidak menyusahkan umat dan penganutnya..dan islam ini bersifat anjal..tetapi disana ada perkara yang perlu kita ikuti iaitu aturan syariat islam..islam bukanlah satu agama yang ingin menyekat kebebasan seseorang tetapi memandu seseorang itu kearah yang lebih baik.. Apa yang saya lihat disini ialah keluar melancong untuk menenangkan fikiran itu bukanlah satu keperluan dan darurat kepada saudari..Insyaallah apabila kita bersabar dengan sesuatu dugaag Allah akan memberi kita kebahagiaan sebagai balasan..wallahua’lam
syima
March 1st, 2011 at 02:08
assalamualaikum….
terima kasih saya ucapkan dengan saudara kerana sudi membalas persoalan saya itu..saudara,saya ada beberapa lagi persoalan yang ingin saya tanya..benarkah saya akan berdosa dan allahyarham suami saya akan diseksa jika saya tidak mengikut aturan islam?ataupun allahyarham akan berasa sedih kerana saya tidak mengikut aturan islam?
Dan daripada komen saudara sebelum ini,wanita yang kematian suami tidak boleh memakai barangan kemas.Jika saya memakai cincin perkahwinan saya bukan untuk mencantikkan diri tetapi sekadar untuk ingatan saya pada allahyarham suami,adakah dibolehkan?saya hanya ada cincin perkahwinan itu sahaja,barangan kemas yang lain tiada.
Yang terakhir,selama 4bulan 10hari ini saya tidak dibenarkan ke mana-mana,kecuali jika saya ada urusan dan keperluan.Bukan selama 40hari sahajakan saudara?saya musykil,sebab ada beberapa kawan saya bagitahu,selepas 40 hari saya beriddah,baru saya boleh keluar ke mana-mana…
Di sini saya dahulukan dengan ucapan terima kasih kerana saudara sudi menjawab persoalan-persoalan yang selalu berlegar difikiran saya..saya tahu agama islam tidak akan menbebankan saya..Dan saya yakin Allah ingin melindungi saya dari fitnah dan beberapa godaan semasa saya dalam beriddah,kerana itulah Allah melarang perempuan yang tengah beriddah keluar rumah tanpa urusan.Dari apa yang saya nampak,setiap kali saya keluar dari rumah untuk urusan penting,saya selalu digoda..Dan saya berasa tidak selesa dengan keadaan ini.Saya berasa tidak selamat walaupun keluar dengan adik ipar(perempuan).Semasa Allahyarham suami saya masih ada,saya tidak pernah diganggu dan dia sentiasa menemani saya..Terima kasih sekali lagi kerana sudi membantu saya..
annaziir
March 1st, 2011 at 19:33
waalaikumussalam w.b.t…
Berdasarkan soalan saudari saya akan pecahkan kepada beberapa soaan dan insyaaah saya akan menjawab dengan sebaiknya insyaalah..
Pertama : Adakah saudari akan berdosa seandainya saudari tidak mengikut aturan atau syariat islam?
Saudari akan berdosa seandainya tidak mengikut syariah islam..sebagai contoh..islam mengajar umatnya untuk menutup aurat yang mana mnejadi syariat kepada umatnya..jadi barang sesiapa yang tidak memakai yakni tidak mengikut pensyariatan ini maka dia telah berdosa.. tetapi disana ada perbezaan mazhab antara umat islam iaitu didalam perkara cabang..atau perkara-perkara yang tidak mempunyai nas yang mutlaq atau qat’i ( tetap ).. Seperti dalam bab iddah kematian suami..di mana ada khilaf pada pendapat ulama..jadi kita sebagai muqallid atau sebagai yang memegang mazhab tertentu perlulah mengikut hukum hakam yang telah ditetapkan dalam mazhab kita..
Kedua : Adakah arwah akan berasa sedih jika saudari tidak mengikuti syariah islam atau dia akan diseksa kerana tidak mengikut syariah islam?
Bagi menjawab persoalan saudari yang pertama..yakni adakah arwah akan merasa sedih? Disana tiada satu nas yang menceritakan tentang roh seseorang yang telah meninggal itu akan merasa sedih dan sebagainya.. Jadi pendapat saya roh itu tidak akan merasa apa-apa kerana dia sibuk dengan halnya berhadapan dengan alam yang lain.. Dalam satu hadis pun ada menyebut mafhumnya ” apabila seorang anak adam itu telah meninggal maka akan putuslah segala amalannya kecuali tiga perkara, ilmu yang memberi manfaat, anak yang soleh yang mendoakan dia dan juga sedekah ”..maka secara mafhum mukhalafahnya kepada hadis ni..setiap mereka yang telah meninggal..segala apa yang merunsingkannya tidak akan dirasai lagi..
Kedua..adakah arwah akan diazab kerana saudari tidak mengikut syariah islam..saya mempunyai dua jawapan.. pertamanya akan diazab..kedua tidak diazab…
Arwah akan diazab jika ketika hidupnya tidak pernah cuba untuk membimbing si isteri kejalan yang betul yang mana menyebab si isteri tidak pernah mengenali islamdan syariat dengan lebih jelas..
Tidak diazab jika si suami telah cuba membimbing isteri kearah yang lebih baik..hal ini terjadi kerana di dalam islam mempunyai dua hukum syariah..pertama hukum taklifi dan keduanya adalah hukum wad’i..hukum taklifi ini adalah hukum dimana setiap manusia perlu jalankan berdasarkan syariah islam itu..hukum ini terkandung padanya 5 bahagian..wajib, sunat, harus, makruh dan haram..dan ayat Al-quran juga ada menyebut bahawa setiap manusia itu menanggung sendiri perbuatannya..
Ketiga : Bolehkah saudari memakai barang kemas?
Jika kita mengikut kepada zahir hadis yang mengatakan tidak boleh memakai barang kemas berupa emas dan perak maka pastilah saudari tidak boleh memakinya..tetapi islam ini bersifat anjal..jika saudari memakai cincin itu sekadar untuk mengingati arwah dan tidak ada niat untuk menunjuk-nunjuk atau kelihatan cantik..maka hal ini tidak menjadi masalah.. Tetapi jika boleh dielakkan memakai cincin ketika keluar maka itu lebih afdal kerana mengikut hadis baginda (s.a.w).
Keempat : Adakah tempoh 4 bulan 10 hari itu sahaja yang tidak dibenarkan keluar?
Diberi tempoh ini bukanlah kerana hendak menghalang wanita itu keluar dari rumah tetapi lebih kepada menjaga fitnah yang mungkin akan berlaku..sebagai contoh..dimana seseorang itu telah kematian suami dan perkara ini telah diketahui oleh sebahagian orang..jadi didalam hati para lelaki itu mungkin ada terdetiknya perasaan untuk melamar dan sebagainya..jadi apabila seseorang itu dilamar dibimbangi akan berlakunya taraddud dalam masa iddah tersebut.. Bagi pandangan saya pula perempuan perlulah melazimi diri di rumahnya sahaja bagi mengelakkan segala jenis fitnah dan keluar pada rumah hanya jika ada keperluan sahaja..dan apabila keluar itu seeloknya bersama muhrim bagi menjaga fitnah yang tidak diingini..
saya harap jawapan saya ini telah menjawab persoalan saudari..wallahua’lam.
Fatimah
March 7th, 2011 at 04:53
Salam…
Saya baru sahaja kematian suami pada 27.02.2011 yg lalu…Di sini saya ada 3 p’soalan, pertama saya ingin bertanyakan ttg hukum amalan m’adakan kenduri arwah m’ikut hari2 t’tentu, iaitu hari 1-3, hari ke-7, hari ke-25, hari ke-40 & hari ke-100. Kerana amalan ini m’jadi ikutan di tmpt saya. Kedua, bagaimana cara saya perlu m’beritahu ttg hukum amalan ini kpd keluarga mertua saya. Ketiga, apakah hukum kami m’ggunakn wang kenduri arwah ini dari sumbangan saudara & sahabat kami. Adakah wang ini boleh kami gunakan bg tujuan tersebut. Terima kasih saya ucapkan atas keperihatinan ustaz….
firdaus
March 7th, 2011 at 15:09
Waalaikumussalam w.b.t..
Soalan Pertama : hukum amalan kenduri arwah mengikut hari-hari tertentu?
Persoalan pertama ini boleh dipecahkan kepada dua bahagian. Pertama di dalam permasalahan tentang kenduri arwah ini atau dengan nama glamournya tahlil ini tidak ada nas yang mengatakan bahawa amalan ini wajib atau haram. Jadi jika kita mengikut kaedah fiqhiah iaitu :
” الأصل في الأفعال الإباحة مالم ياتي إليه دليل على وجوبه أو تحريمه “
( Setiap perbuatan dan amalan itu pada asalnya ialah harus selagi mana tiada dalil-dalil yang menunjukkan kepada kewajipan atau pengharaman )
Jadi jika kita mengikut kaedah ini maka tidak salahnya untuk kita melakukan tahlil kepada arwah..ini kerana tahlil yang kita lakukan itu berupa sedekah kepada arwah. dan jika mengikut fatwa ulama yang telah dikeluarkan iaitu di dalam fatawa Syeikh Mutawalla Sya’rawi ada menyebut tentang sedekah yang kita berikan kepada arwah itu akan sampai kepadanya . Dalam fatwanya ada mengatakan pada bab tentang bolehkan bersedekah kepada orang yang telah meninggal dan sampaikah sedekah tersebut :
” ada seseorang yang bertanya padanya : ” ibuku telah mati, adakah akan memberi manfaat kepadanya jika aku bersedekah bagi pihaknya ( berniat sedekah untuk ibu ) ” maka aku telah menjawab ” ya, iaitu sedekah itu memberi manfaat kepada ibu kamu itu ” ( ini berkaitan dengan boleh kah bersedekah kepada arwah )
dalam menjawab persoalan sampai ke tidak apa yang kita sedekahkan itu, dalil yang digunakan adalah hadis Rasulullah (s.a.w) :
من مر بالمقابر فقرأ (قل هو الله أحد) إحدى عشرة مرة , ثم وهب أجره للأموات أعطى من الأجر بعدد الأموات
( barang sesiapa yang melalui kawasan perkuburan maka bacalah surah al-ikhlas sebanyak sebelas kali, kemudian anugerahkanlah ( sedekahkanlah ) pahala bacaan tersebut kepada orang yang telah meninggal )
Imam Ahmad bin Hanbal juga ada mengatakan bahawa ” jika seseorang itu memasuki kawasan perkuburan, maka bacalah surah al-fatihah, dan dua mu’awwuz ( surah an-naas dan al-falak ) dan baca juga surah al-ikhlas..dan sedekahkanlah pahala bacaan kepada orang yang telah meninggal kerana ia sampai kepada mereka “.
Keduanya adalah berkenaan dengan mengikut hari-hari tertentu : Dalam hal ini tiada satu pun nas yang juga mengatakan tahlil dilakukan pada hari ke berapa dan sebagainya..semua perkara ini hanyalah satu adat disesuatu tempat..jadi tidak haruslah bagi seseorang itu beriktikad bahawa tahlil perlu dilakukan pada hari tertentu kerana ia menyalahi hukum agama..kerana didalam hukum islam tiada nas yang mengatakan sedemikian.
Soalan kedua : Bagaimana hendak memberitahu kepada keluarga mertua?
Saudari perlulah berhikmah ketika hendak memberitahu mereka..kerana amalan ini tidaklah menjadi satu kesalahan walaupun ada disana sebahagian ulama yang mengatakan bahawa bertahlil ini bid’ah dan sebagainya.. bagi saya dan pegangan saya perkara ini tidak salah kerana ia bukan membuat perkara baru didalam agama..tetapi bersedekah kepada si mati dengan berhimpun ramai2…bukan membawa kepada keburukan tetapi kepada kebaikan..cuma apa yang perlu saudari tekankan kepada keluarga mertua adalah tahlil ini bukanlah ade waktu2nya yang tertentu..
Soalan ketiga : Hukum menggunakan wang kenduri daripada sumbangan saudara dan sahabat?
tiada masalah menggunakan wang sumbangan daripada saudara mara dan sahabat untuk membuat kenduri arwah ini..hanya pemikiran sebahagian daripada masyarakat melayu yang berfikir bahawa jika nak buat kenduri arwah ini perlulah menggunakan duit si mati..tiada satu dalil yang tepat yang menunjukkan bahawa kenduri arwah perlu dilakukan dengan duit si mati..sebelum mencari dalil tentang guna duit sumbangan,dalil untuk bertahlil itu sendiri juga tiada..
Jadi atas keyakinan saudarilah mahu menggunakan hukum yang mana..kerana didalam tahlil ini ada masalah khilafiyyah yang mana menjadi rahmat kepada penganut umat islam..wallahua’lam.
Hanis
April 15th, 2011 at 08:18
Assalamualaikum…
Saya baru kehilangan ayah pada 26/03/11. Saya ada persoalan mewakili ibu saya.
Utk pengetahuan ustaz, ibu saya merupakan guru mengajar mengaji (dirumah) dan pada yang sama dia turut belajar dan mengikuti kelas mengaji dll di surau berdekatan rumah saya.
Tetapi sebelum kematian ayah saya, ibu telah berhenti sementara kelas mengaji disebabkan ingin menumpukan perhatian ayah saya yang sedang sakit ketika itu.
Soalan saya, bolehkah ibu saya menyambung pelajarannya sekarang, maksudnya pergi ke surau yang dihadiri oleh kaum wanita sahaja?
Terima kasih
firdaus
April 17th, 2011 at 01:04
waalaikumussalam…
boleh dan tiada masalah untuk ibu saudari menyambung kembali pelajarannya,,dan perkara ini juga boleh kita masukkan dibawah perkara yang dihajatkan..dan menuntut ilmu itu juga adalah perkara yang digesa dalam islam…wallahua’lam
junaina
June 27th, 2011 at 06:16
Assalamualaikum saudara,
Pada 3.05.11 lepas, ayah saya telah kembali ke rahmatulllah. Di sisi saya ingin mendapatkan jasa baik daripada saudara yang saya kira lebih arif ttg beberapa persoalan yang sering menjadi perbalahan antara segelintir adik beradik saya.
1. Berdosakan ibu saya jika beliau keluar dari rumah dan tinggal di rumah anak perempuan kandungnya di Shah Alam selama 3 hari bagi membeli barang2 keperluan Majlis Perkahwinan anak perempuannya itu disamping beliau pergi bagi menenangkan fikiran?
2. Dalam sebulan lalu, kakak saya pernah membawa ibu saya keluar sarapan dan makan malam di restoran yang berhampiran dengan tempat tinggal kami. Adakah ianya berdosa?
3. Arwah ayah saya, sebelum pemergiannya pernah menyatakan hasrat untuk renovate @ mencantikan rumah bagi persediaan perkahwinan adik perempuan saya. adakah ianya berdosa jika ibu saya meneruskan hasrat arwah tersebut? Kerana ada di antara kaum keluarga saya membantah atas alasan bahwa ‘tidak baik sebab ayah baru sahaja meninggal’.
siti hajar mohamad yusop
July 1st, 2011 at 00:39
Assalamualaikum Ya Ustaz,
Saya ingin bertanyakan macammana pula jika ibu yang sudah tua dan mempunyai astma kronik yang dalam idah kematian suami dan anak membawa ibu ke melaka disebabkan ibu tersebut tiada penjaga dirumah? adakah ia juga haram jika si ibu hanya duduk di dalam bilik dan tidak berhibur?
weramanja
July 19th, 2011 at 06:30
assalamualaikum ustaz.suami saya telah kembali ke rahmatullah pd 1 julai 2011.kami telah berumahtangga selama 7tahun dan tidak mempunyai cahaya mata.pelbagai persoalan n masalah yg mjd tanda tnya pd dri saya.alhamdulillah dlm ruangan ini serba sdkit sya dpt ilmu n faham.persoalan sya,didlm wktu iddah,bolehkah saya mguruskan hal2 yg berkaitan dgn arwah.mksudnya,hutang,pjaman n lain2 urusan.bgaimana pula dgn pakaian dan brg2 arwah.pakah yg perlu sya lakukan?d dlm wktu iddah,jika sya tiada pakaian lain spti awrna putih n hitam,dakah sya boleh mmakai pakaian lain?hrp uztaz dpt jelaskn.terima kasih
anna
January 23rd, 2012 at 23:46
Saya kematian suami semasa saya hamil 2 bulan. Selepas minggu ke 2 suami saya meninggal, saya mengalami keguguran. Berapa lamakah iddah saya?
firdaus
April 6th, 2013 at 18:47
wslm…maaf kerana lambat menjawab… iddah saudari adalah sampai melahirkan anak…jadi semasa keguguran tersebut iddah saudari telah tamat… ini ialah pandangan jumhur ulama’..
aishah bt Badiuzzaman
January 13th, 2013 at 11:03
Assalam, saya ada membawa ibu saya yang masih dalam iddah kerana ayah meninggal , menziarahi anak saya yg belajar di salah sebuah tahfiz alquran, kebetulan anak saya demam. Utk makluman ibu saya berumur 73 tahun. Adakah saya berdosa kerana membawa keluar ibu yg masih dlm iddah? terima kasih.
firdaus
April 7th, 2013 at 17:41
wslm…maaf kerana lambat memberi jawapan kepada saudari yang bertanya.. tidak mengapa bagi saudari untuk membawa ibu saudari yang masih dalam iddah untuk melawat anak di sekolah tahfiz selagi mana ia tidak membawa kepada fitnah…dan bagi ibu anda tidak boleh berhias ketika keluar melawat anak anda tersebut disekolahnya. wallahua’lam
Asma' N
February 16th, 2013 at 04:40
Assalamu’alaikum. jika isteri (usia lebih 45 tahun) dalam iddah berikutan lafaz talak dari suami tetapi telah mendaftar untuk pergi umrah sebelum ditalak, bolehkah diteruskan hajat tersebut atau perlu membawa mahram? terima kasih
firdaus
April 6th, 2013 at 17:49
wslm…maaf kerana lambat memberi jawapan kepada pertanyaan saudari yang bertanya..mengenai perkara ini ada beberapa perkara yang perlu di fahami :
1) disyaratkan kepada perempuan yang ingin membuat umrah atau haji mempunyai teman. di sana para ulama telah membahagikan dua jenis teman kepada mana2 perempuan yang ingin membuat umrah dan haji.
1. mahram nasabiah dan juga mahram lighairihi iaitu samada ahli keluarga( lelaki) ataupun suami.
2. dua orang perempuan yang dipercayai dan diketahui sifat amanahnya.
2) Saudari tidak boleh menunaikan ibadat haji atau umrah jika masih dalam iddah ketika mana sampai waktu hendak bermusafir untuk membuat haji. berdalilkan firman Allah dalam surah at-talak yang bermaksud ‘ bertakwalah kepada Allah, janganlah kamu wahai perempuan ( yang dalam iddah talak atau kematian suami) keluar daripada rumah kamu ‘.
Bagi menjawab pertanyaan saudari perlulah saudari memenuhi dua syarat ini iaitu mempunyai teman samada yang pertama atau kedua dan tidak berada dalam tempoh iddah semasa hendak pergi menunaikan umrah tersebut.
wallahua’lam
anie
June 12th, 2013 at 08:08
Asaalammualaikum..saya ingin bertanya,dose ke saya ke luar rumah pergi ke pusat beli belah untuk membawa anak saya membeli baju?saya tidak tahu berdosa wanita dlm iddah keluar rumah..sehingga terbace ruangan ini…anak saya baru berusia setahun ketika suami saya pergi dijemput illahi….saya juga ada keluar makan bersama mak dan adik dwaktu petang…tetapi saya tidak bersolek,terampun kah dose sy?saya tidak tahu…
ina
June 13th, 2013 at 03:46
Assalamualaikum..ayah saya telah meninggal dunia pada 1 jun 2013. Ini bermakna ibu saya masih dalam iddah.Bolehkan kenduri kahwin anaknya (adik saya) dibuat semasa tempoh iddahnya masih belum tamat kerana perancangan telah dibuat sebelum arwah meninggal.terima kasih.
zie abd aziz
November 29th, 2013 at 14:50
Assalamaualaikum ustaz…ayah sy telah meninggal dunia pada 2 nov 2013 yg lepas di trg.setelah ayah meninggal, ibu saya tinggal sendirian di rumah.ibu juga tidak boleh berada di rumah sendirian kerana akan teringatkan ayah.saya sebagai anak, membawa ibu ke rumah saya di johor.adakah iddah ibu boleh dilalakukan di rumah saya?walaubagaimana pun,kadang kala kami blk ke trg untuk mengemas barang2(urusan pindah).bagaimana situasi tersebut ustaz.adakah dibolehkan?
Izzati
June 14th, 2014 at 00:47
Saya nak tanya. Kalau suami baru lepas meninggal seminggu lepas tu anak saudara pula yang meninggal. Lepastu, datang ke rumahnya untuk tujuan menziarahi. Boleh ke kalau macam tu?
Humaira
September 21st, 2014 at 10:50
Assalamualaikum. Saya mahu tanya benda penting ni. Mak saya telah kehilangan suaminya baru baru ini dan masih dalam tempoh iddah tetapi anak buahnya akan berkahwin pada bulan 12 ini dan mak saya juga merupakan anak sulung dalam keluarganya. Jadi bagaimana? adakah dia dilarang untuk pergi atau boleh pergi? Tolong jelaskan. Terima kasih
nur
November 11th, 2014 at 03:13
Assalamualaikum, saya nak tye. Apakah iddah bagi seorang wanita yang hamil yang telah diceraikan dan pada masa yang sama suaminya meninggal dunia? Adakah iddah dia akan bersambung kepada iddah orang kematian suami atau bagaimana?
ummi wildan
November 16th, 2014 at 15:03
Assalam ustaz, saya nk tanya, bolehkah seorang isteri yg baru kematian suami keluar di persekitaran rumah contohnya ke rumah jiran sebelah atau melakukan hobi seperti memancing di kolam tepi rumah pd siang hr sekadar utk mengisi mass lapang dan menenangkan jiwa. Syukran.
Muhammad Syukri
May 25th, 2016 at 01:04
Assalamualaikum ustaz,saya nak tanya..ayah saya baru sahaja meninggal dunia
seminggu yang lalu.Ibu saya tidak membuat kenduri sebab kewangan tidak mencukupi
dan kami adik beradik menjadi anak yatim.persoalannya,adakah duit yang disedekahkan oleh orang yang menziarah boleh digunakan untuk membuat kenduri??