Perkara yang berkaitan dengan ini banyak bermain di fikiran wanita zaman moden ini. Antaranya ialah tentang haid,usia dan masa haid,hal-hal diluar kebiasaan haid,hukum-hukum haid,Istihadhah dan hukum-hukumnya,nifas dan hukum-hukumnya dan penggunaan alat pencegah atau perangsang haid, pencegah kehamilan dan penggugur kandungan. Insyaalah saya akan menerangkan serba sedikit dari ilmu yang saya ada mengenai perkara ini…jika tersilap bolehla betulkan…itu hak anda…
Jadi marilah kita melihat perkara ini satu demi satu. Yang pertama adalah mengenai HAID. Ape itu haid? Ape hikmahnya? Kenapa Allah jadikan haid kepada kaum wanita? Dari sudut bahasa, haid ialah (turun sesuatu secara mengalir). Dari sudut syara’, haid ialah (darah yang keluar dari wanita kerana fitrah kejadiannya tanpa sebarang sebab). Ia keluar pada waktu-waktu yang diketahui. Ia
adalah darah fitrah yang keluar bukan kerana sakit, luka, keguguran atau kelahiran.
Umur seorang wanita yang pada kebiasaan bermula haid ialah antara dua belas hingga lima puluh tahun. Namun wujud kemungkinan haid bermula lebih awal daripada umur dua belas tahun atau lebih lewat daripada umur lima belas tahun. Para ilmuan berselisih pendapat adakah terdapat batas umur tertentu bagi permulaan haid untuk wanita. Mereka juga berselisih pendapat sama ada darah yang datang sebelum atau selepas batas umur tersebut adalah darah haid atau darah penyakit? Selepas menyebut perselisihan pendapat ini, Imam al-Darimi rahimahullah membuat kesimpulan berikut:
Semua pendapat ini adalah saya menurut saya. Ini kerana rujukan kepada semua persoalan ini adalah kepada wujud (darah yang mengalir keluar). Maka pada setiap umur dan keadaan jika didapati (wujud darah yang mengalir keluar) maka wajib mengkategorikan ia sebagai (permulaan) haid. Allah sahaja yang lebih mengetahui.
[Dinukil oleh Imam al-Nawawi dalam Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld. 1, ms. 386]
Apa yang disimpulkan oleh Imam al-Darimi adalah pendapat yang benar.Inilah juga pendapat yang dipilih oleh Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah. Maka apabila seorang wanita melihat darah haid mengalir keluar maka bermakna dia telah didatangi haid sekalipun umurnya sembilan tahun ataupun lebih daripada lima puluh tahun. Ini kerena hukum-hukum haid yang ditentukan oleh Allah dan Rasul-Nya adalah atas wujudnya (haid). Allah serta Rasul-Nya tidak membataskan umur tertentu dalam persoalan ini. Menentukan batas umur tertentu memerlukan dalil daripada al-Qur’an dan al-Sunnah, padahal tidak ada sebarang dalil
berkenaannya (dalam dua sumber tersebut).
Para ilmuan juga berbeza pendapat dalam persoalan tempoh haid atau kadar masanya. Terdapat enam atau tujuh pendapat dalam persoalan ini. Berkata Imam Ibn al-Munzir rahimahullah:
Menurut satu pendapat: Tidak ada batas bilangan hari bagi tempoh minima
atau maksima (haid).
Ini adalah sepertimana pendapat Imam al-Darimi yang lalu dan ia adalah pendapat yang dipilih oleh Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah
rahimahullah. Ini adalah pendapat yang benar kerana didokongi oleh al-Qur’an dan al-Sunnah serta pemikiran yang sihat. Sebab-sebabnya seperti berikut:
Pertama:
Firman Allah Ta’ala:
Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai
(hukum) haid. Katakanlah: “Darah haid itu satu benda yang mendatangkan
mudarat”. Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan
(jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu,
dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka
suci. [al-Baqarah 2:222]
Dalam ayat di atas Allah menjadikan “suci” sebagai syarat penyudah kepada tegahan. Allah tidak menjadikan tempoh sehari semalam, tiga hari atau lima belas hari sebagai syarat penyudah tegahan. Ini menunjukkan bahawa sebab timbulnya hukum ialah bermula dan berakhirnya haid, sehingga apabila suci daripada haid maka hilanglah hukum-hukum yang berkaitan dengan haid.
Kedua:
Dalam Shahih Muslim tercatit sebuah hadis yang sahih di mana Rasulullah
shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada ‘A’isyah radhiallahu ‘anha yang di saat
itu sedang berihram untuk umrah dan didatangi haid: Petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah berkenaan Haid, Istihadah dan Nifas.
“Lakukanlah apa yang dilakukan oleh orang berhaji kecuali jangan
kamu bertawaf di al-Bait (Ka’abah) sehingggalah kamu suci.” ‘A’isyah
berkata: “Maka pada hari menyembelih aku telah suci….” [Shahih Muslim – no:
1211 (Kitab al-Haj)]
Dalam Shahih al-Bukhari Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bersabda
kepada ‘A’isyah radhiallahu ‘anha:
“Tunggulah maka apabila kamu telah suci maka keluarlah ke Tan’im.”
[Shahih al-Bukhari – no: 1787 (Kitab al-Haj)]
Dalam hadis di atas Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjadikan “suci” sebagai syarat penyudah tegahan. Baginda tidak menetapkan apa-apa batas masa atau tempoh tertentu. Ini membuktikan bahawa hukum haid ditentukan dengan bermula dan berakhirnya haid.
Ketiga:
Sesungguhnya perkiraan tempoh masa (minima dan maksima bagi) haid yang dilakukan oleh (sebahagian) ahli fiqh tidak terdapat dalilnya di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah. Padahal ini adalah persoalan penting yang sangat berhajat kepada penetapan daripada dua sumber tersebut. Seandainya penetapan tempoh ini termasuk daripada hukum fiqh bagi umat beribadat kepada Allah, nescaya Allah dan Rasul-Nya secara terang dan jelas akan menerangkannya. Ini sebagaimana hukum-hukum fiqh yang lain seperti solat, puasa, nikah, talak, pesaka dan sebagainya. Allah dan Rasul-Nya telah memperincikan bilangan solat, waktu-waktunya, rukuknya dan sujudnya; Zakat, harta-hartanya, nisab-nisabnya, kadarnya dan tempat ditunaikannya; Puasa, tempoh dan waktunya; Haji dan seterusnya. Allah dan Rasul-Nya juga telah memperincikan adab-adab makan, minum, tidur, jima’, duduk, masuk-keluar rumah, membuang hajat sehinggalah kepada bilangan batu-batu untuk beristinjak dan pelbagai lagi perkara-perkara kecil yang
lain. Ini semua termasuk kesempurnaan agama Allah dan nikmat-Nya ke atas orang-orang yang beriman. Firman Allah:
Dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap
sesuatu. [al-Nahl 16:89]
Bukanlah ia (al-Qur’an) cerita-cerita yang diada-adakan, tetapi ia
mengesahkan apa yang tersebut di dalam kitab-kitab agama yang terdahulu
daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu.
[Yusuf 11:111]
Apabila perkiraan tempoh masa (minima dan maksima bagi) haid tidak terdapat dalam kitab Allah dan sunnah Rasul-Nya, jelaslah bahawa ia sebenarnya tidak berhajat kepadanya. Yang dihajatkan, atau yang dijadikan syarat ialah kewujudan haid itu sendiri pada seorang wanita. Hukum-hukum syari’at bergantung kepada wujud atau tidaknya haid, bukan tempoh masa haid. Dalam ertikata lain, tidak wujudnya hukum perkiraan tempoh masa (minima dan maksima bagi) haid di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah menjadi bukti bahawa perkiraan tersebut tidak memberi apa-apa manfaat atau ilmu. Sesungguhnya segala hukum syara’ tidak boleh ditetapkan melainkan dengan dalil dari syara’ sendiri iaitu daripada al-Qur’an dan al-Sunnah, atau ijma’ (kesepakatan) yang maklum (diketahui) atau qiyas (analogi) yang sahih. Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah menyebut sebuah kaedah yang amat penting: Dari apa yang dikenali sebagai haid, Allah telah kaitkan dengannya beberapa hukum dalam al-Qur’an dan al-Sunnah. Allah tidak menentukan baginya tempoh masa minima dan tempoh masa maksima. Allah juga tidak menentukan tempoh masa suci antara dua haid. Sedangkan perkara-perkara ini adalah umum terhadap umat dan mereka berhajat untuk mengetahuinya. Dari sudut bahasa, ia (al-Qur’an dan al-Sunnah) tidak membezakan antara satu tempoh dengan satu tempoh yang lain. Maka sesiapa yang menentukan satu tempoh tertentu maka sesungguhnya dia menyalahi al-Qur’an dan al-Sunnah. [al-Risalah fi al- Asma’ allati ‘Alaq al-Syar‘i al-Ahkam biha, ms 35]
Keempat:
Pemikiran yang sihat berdasarkan qiyas (analogi) yang sahih akan mengetahui bahawa Allah Ta‘ala menjadikan haid sebagai satu bentuk kotoran. Faktor penyebab hukum (‘illah) bagi haid ialah kotoran. Maka apabila sahaja didapati wujud haid maka wujudlah kotoran tanpa dibezakan antara hari kedua dan hari pertama, hari keempat dan hari ketiga, hari keenam belas dan hari kelima belas, hari kelapan belas dan hari ketujuh belas. Justeru haid tetap haid, kotoran tetap kotoran, dan ‘illah (faktor penyebab hukum) tetap sama pada dua hari tersebut. Maka bagaimana mungkin dibezakan hukum antara dua hari tersebut sedangkan faktor penyebabnya adalah sama? Ini menyalahi qiyas yang sahih kerana faktor penyebab yang sama akan menyamakan hukum antara dua hari tersebut.
Kelima:
Wujud perselisihan pendapat di kalangan orang-orang yang membataskan tempoh tertentu dan tiada satu jua di antara pendapat-pendapat ini yang kuat hujahnya. Ini disebabkan di antara pendapat-pendapat ini, tidak ada dalil yang dijadikan sumber rujukan. Ia adalah ijtihad yang terbuka kepada kebenaran dan kesalahan sehingga tidak ada satu di antaranya yang terlebih utama untuk diikuti.
Tempat rujukan ketika berlaku perselisihan ialah al-Qur’an dan al-Sunnah. Jelas daripada dua sumber ini bahawa tidak ada pembatasan tempoh minima dan maksima haid.
Oleh itu apabila seorang wanita mendapati darah mengalir keluar secara fitrah tanpa disebabkan luka atau seumpama, maka ia adalah darah haid tanpa ditetapkan umur atau tempoh masanya. Berkata Syaikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah:
Pada asalnya setiap darah yang mengalir keluar dari rahim adalah darah haid
sehinggalah ada bukti yang menunjukkan ia adalah darah istihadah.
Katanya lagi:
Apa-apa darah yang keluar ialah darah haid jika tidak diketahui bahawa ia
adalah darah istihadah atau luka. [al-Risalah fi al-Asma’ allati ‘Alaq al-Syar‘i al-
Ahkam biha, ms. 36 & 38]
Lima sebab di atas menjadi hujah bahawa tidak ada penetapan tempoh minima dan maksima bagi haid. Hujah-hujah ini bukan sahaja benar dari sudut dalil al-Qur’an, al-Sunnah dan pemikiran yang benar, tetapi juga mudah selari dengan ruh Islam. Allah ‘Azza wa Jalla berfirman:
Dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan
susah payah dalam perkara agama. [al-Hajj 22:78]
Sabda Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam:
“Sesungguhnya agama adalah mudah, dan tidak seorang pun yang
memberat-beratkan urusan agama melainkan ia menewaskannya2, maka
hendaklah kamu semua membuat yang betul dan menghampirkan kepada
kebenaran dan memberi berita gembira.” [Shahih al-Bukhari – no: 39 (Kitab al-
Iman)]
Dikenali daripada akhlak Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam bahawa apabila diberi dua pilihan, Baginda akan memilih yang paling mudah antara keduanya selama mana tidak melibatkan dosa.
30 responses to “Persoalan tentang darah kebiasaan wanita 1…”
norazilah ismail
September 2nd, 2010 at 23:26
Assalamualaikum
persoalan haidh
jika seseorang yang datang haidh 5 hari. Kemudian, dia suci. dia solat dan puasa (Jika ramadhan).
Pada hari ke-9, haidh ada semula.
Adakah puasa hari ke-6 hingga ke-8 itu sah.
annaziir
September 3rd, 2010 at 13:06
waalaikumussallam…
kepada saudari yang bertanye…
Puasa dan Solat perempuan itu sah disisi syariat islam…
kerana dalam islam tidak menetapkan tempoh bagi mase suci seseorg perempuan…
keadaan haid perempuan terletak pada keadaan perempuan itu sendiri…
yang ada didalam islam hanyalah tentang tempoh haid bagi seseorg perempuan..
( jika dalam dua hari suci itu memang tiada darah langsung dan di yakini suci)
mungkin masalah yang dihadapi perempuan tersebut adalah masalah kitaran haid y tidak menentu…wallahua’lam
keliru
October 12th, 2010 at 14:51
salam. tumpang tanya. jika seorang perempuan tu haid seperti biasa selama seminggu, kemudian bersih, then hari ke-14 keluar darah semula. dan darah tu berlanjutan sampai hari ke-20. adakah darah yang keluar kali kedua tu dikira haidh juga? atau selepas 15 hari, itu sudah dikira istihadhah?
annaziir
October 13th, 2010 at 16:10
waalaikumsalam…
Di sana telah dibincangkan ( para ulamak ) bahawa tiada waktu atau kekerapan berapa kali haid akan datang dalam sebulan..dan tiada tempoh y khusus lame mane darah ini akan keluar. Tetapi bagi menyenangkan penganut agama islam mereka telah meletakkan 3 waktu atau tempoh dimana darah haid itu berlaku pada kebiasaannya.
a) paling pendek – 1 hari 1 malam
b) kebiasaan atau sederhana – seminggu ( 6-7 hari )
c) paling lame – 15 hari 15 malam
andai kate darah y keluar itu kurang daripada 1 hari 1 malam atau lebih daripada 15 hari 15 malam ia dikire sebagai istihadhoh.
1) Darah yang keluar kali kedua itu dikire sbgai darah haid..andai kate darah haid yang pertama keluar dan anda telah yakin bahawa anda betul2 suci daripada darah tersebut sebelum keluar darah kali kedua.
2) Darah dikire istihadhoh jika sekirenya darah haid yang pertama tidak berhenti sehingga melebihi 15 hari 15 malam…
Untuk soalan saudari yang bertanye ianya dikire sebagai darah haid. wallahua’lam
sayang keliru
December 1st, 2010 at 14:17
saya mengalami masalah haid tidak menentu selepas mengambil suntikan perancang, saya tahu saya mengalami drh istihadah selepas 15 hari haid
masalah terbaru saya ialah baru2 ini darah istihada sy berhenti 1 hari. tu pun saya tak yakin betul2 berhenti ka tidak sebab ada tanda kuninr cair. lepas tu hari2 seterusnya ada kesan tompokan warna coklat tanah. tp tidak sepanjang hari. saya betul jadi keliru dan was2 smada saya mengalami haid semula tau masih darah istihadah.
annaziir
December 16th, 2010 at 12:51
Bismillah…
Maaf atas kelewatan balas pertanyaan saudari…
Masalah saudari adalah mengenai darah yang kuar lepas lima belas hari..selepas itu berhenti tapi saudari tidak yakin.. Mengenai masalah ini saya telah bertanya dan berbincang dengan sahabat seperjuangan mengnai masalah ini..dan hasilnya :
1) Para ulamak telah ittifaq bahawa tempoh minimum bagi tempoh suci adalah 15 hari…
2) Darah yang keluar selpas 15 hari haid dithabitkan menjadi darah istihadhoh…
3) Jadi tempoh istihadhoh boleh berlanjutan sehingga 15 hari iaitu tempoh minimum waktu suci…
4) Jadi didalam tempoh ini darah yang kuar itu ditakdirkan menjadi darah istihadhoh…
5) Bagi saudari wajib solat dan boleh melakukan amal ibadat…
6) Selepas tamat tempoh 15 hari ini ( waktu minimum bagi suci ) darah yang keluar dikira sebagai darah haid kembali…
7) Jika berhenti darah istihadhoh ini dan selepas beberapa hari keluar darah…darah itu dikira sebagai darah haid…
Dalam masalah saudari darah itu dikira darah istihadhoh dengan kita menggunakan kaedah ( tempoh 15 hari adalah tempoh paling minimum bagi suci )…
Jika ada sebarang kekeliruan bolehlah mesej balik…wallahua’lam..
jufarinar bt md nong
January 21st, 2011 at 13:35
saya haid tidak teratur,4 bulan,,2 bulan,3bulan sekali baru datang haid.kali ni saya datang haid tidak berhenti selama 56 hari,walaupun telah di beri ubat untuk hentikan pendarahan namun darah tersebut tidak berhenti keluar,darah haid saya keluar macam hari ke-2 datang haid.saya keliru dengan keadaan ini.harap dapat bantu saya selesaikan masalah yang saya hadapi ini.
annaziir
January 31st, 2011 at 23:16
Bismillah…maaf atas kelewatan menjawab persoalan saudari yang bertanya..
Tempoh keluar darah selama 56 hari tersebut bukan dikire sebagai darah haid sepenuhnye…seperti yang telah kite bincangkan dalam persoalan tentang darah haid ini.. tempoh terpanjang bagi darah haid seseorg perempuan itu hanyalah selama 15 hari 15 malam…ini merupakan tempoh terpanjang bagi darah haid seseorg perempuan itu akan keluar.. Itu yang pertama.. yang kedua berkenaan perbincangan ulama mengenai tempoh terpanjang bagi seseorg wanita itu suci dari darah haid.. Dalam perbincangan tersebut ulama telah sepakat menyatakan bahawa tempoh terpanjang adalah selama 15 hari..
Jadi bagi masalah pertama saudari tentang keluarnye darah selama 56 hari itu bukanlah haid sepenuhnye malahan bercampur dengan darah istihadhoh iaitu darah penyakit yang biasanye dihadapi oleh sesetengah wanita. Dibawah ini saya akan bagi penjelasan kepada saudari melalui point sahaja bagi memudahkan saudari faham akan situasi saudari sekarang ini..
1) Darah yang pertama keluar dan berlanjutan sehingga 15 hari 15 malam itu dikire sebagai darah haid..secara umumnye…
2) Darah pada hari ke 16 hingga 30 hari itu pula dikire sebagai darah istihadhoh atau darah sakit..secara umumnye…
3) Darah yang kembali keluar mulai hari ke 31 hingga 45 itu dikire sebagai darah haid ..secara umumnye…
4) Darah yang keluar pada hari 45 hingga ke 56 itu pula dikire kembali sebagai darah istihadhoh..secara umumnye…
Mntak maaf kalu jawapan saya tidak menepati dan tidak dapat memahamkan saudari mengenai persoalan saudari…dan saya cume tidak memahami soalan saudari ‘ darah haid saya keluar macam hari ke-2 datang haid’ ? Boleh kalu saudari terangkan sedikit… wallahualam
mawar
January 5th, 2011 at 12:19
Asalamualaikum.saya ingin bertanyakan,saya menghadapi masalah untuk membezakan warna darah haid itu,adakah warna kuning cair yang keluar dalam tempoh 15 hari 15 malam itu merupakan darah haid?Sebab ada yang memberitahu kita perlu lah suci sehabis-habisnya,sekiranya terdapat warna kuning cair itu tetap dikira sebagai haid tapi saya menghadapi kekeliruaan kerana cecair tersebut keluar dalam kadar yang sedikit.
annaziir
January 31st, 2011 at 23:34
Bismillah…maaf atas kelewatan mejawab soalan saudari…
Secara umumnye darah yang keluar selama 15 hari 15 malam itu merupakan darah haid… dan kebiasaannye darah haid itu berwarna koko pekat dan tidak kuning.. bagi masalah saudari yang bertanye,cecair kuning yang saudari katekan sebagai haid tersebut terdapat 2 kemungkinan…
1) Darah haid
2) Keputihan
Cecair kuning itu dikire sebagai haid jika kebiasaan haid saudari begitu… Dengan kate laen kebiasaan haid saudari keluar selama 15 hari 15 malam dan kadang sahaja keluar kurang pada tempoh itu..
Cecair kuning itu dikire sebagai keputihan jika sekirenya kebiasaan darah haid saudari keluar selama seminggu atau kurang… dengan kate laen selepas darah kurang dan keluar cecair kuning itu dan tiada tanda2 warna koko pada kain atau seumpamanye yang mana merupakan warna kepada darah haid, anda sudah dikre suci dan boleh mandi janabah serta solat seperti biasa…
saya hanya boleh memberi jawapan tetapi aplikasinye diatas saudari sendiri…wallhualam
noor
February 9th, 2011 at 08:05
salam..
saya ada kemusykilan..selama ini saya mengalami haid antara 5-6 hari dan ada masa berlanjutan tapi tak melebihi 15 hari. sekarang ini pula saya dapati haid saya datang selang seminggu. katakan saya datang haid pd 1hb hingga 5hb. kemudian saya yakin saya telah suci. kira2 lepas 6 hari, saya haid semula hingga 15hb dan suci lebih kurang seminggu dan datang lagi darah pd 23hb yg mmg seperti darah haid.
harap mendapat respon situasi saya samada mengalami haid atau istihadoh. terima kasih.
annaziir
February 16th, 2011 at 17:14
Waalaikumussalam…
Bagi situasi yang dialami oleh saudari darah yang keluar merupakan darah haid dan bukannya istihadhoh… Seperti yang telah kita bincangkan darah haid ini keluar tanpa ada waktu yang tertentu tetapi disana ada cara dimana kita dapat mengenali bahawa ini darah haid atau bukan…cara untuk mengenali darah haid ini ada tiga cara…
1) Warna
2) Bau
3) Kepekatan
ana
February 22nd, 2011 at 07:26
assalammualaikum..
saya ingin bertanya,,,saya kurang arif psal haid ni..
masalah saya begini…
saya sudah datang haid selama 10 hari..kemudian pada hari ke10 saya mandi wajib dan mmg tak ada kesan darah lagi…selang 6hari…darah keluar semula….
darah itu dikategorikan darah haid atau darah istihadah..saya ragu2….bila ragu2..saya risau solat saya tidak sempurna…
bolehkah saya tahu itu haid atau istihadah..
ana
February 22nd, 2011 at 07:29
assalammualaikum..
saya ingin bertanya,,,saya kurang arif psal haid ni..
masalah saya begini…
saya sudah datang haid selama 10 hari..kemudian pada hari ke10 saya mandi wajib dan mmg tak ada kesan darah lagi…selang 6hari…darah keluar semula….
darah itu dikategorikan darah haid atau darah istihadah..saya ragu2….bila ragu2..saya risau solat saya tidak sempurna…
bolehkah saya tahu itu haid atau istihadah..
darah yg keluar itu warna merah pekat dan berlendir…kdang2 hitam coklat kemerahan…dan berbau…adakah saya mengalami haid
annaziir
February 26th, 2011 at 13:31
waalaikumussalam…
Darah yang keluar kali ke dua itu juga dikira darah haid..hal ini dapat dikuatkan lagi dengan pernyataan saudari tentang sifat darah tersebut..wallahua’lam..
insan kerdil
May 28th, 2011 at 15:08
maaf,ana menyampuk..tp kebanyakan jawapan yang annazir bagi ni salah..anda rujuk kitab mana ye?
firdaus
June 11th, 2011 at 16:01
waalaikumsalam..
Pertama-tama saya memohon maaf jika jawapan yang diberi ini kebanyakannya salah…jawapan yang saya berikan ini diambil dari kitab MUGHNI MUHTAJ…dan ada juga diambil dari kitab FIQH MAR’AH..dan ada juga diambil dari kitab MAZHAB SYAFIE iaitu FIQH MANHAJI…selain itu saya juga ada berbincang dan bertanya dengan beberapa orang sahabat dan sahabiah yang lebih tahu daripada saya… wallahua’lam
murni
August 20th, 2011 at 16:55
Assalamualaikum…
saya nak tnye..saya mengalami haid yang tidak teratur kesan drpd pengambilan sejenis ubat.jadi,adakah boleh saya menggunapakai cara seperti yg dinyatakan oleh IBnu Taimiyah..iaitu tiada tempoh paling singkat dan paling pjg utk haid selagi mana ia bukan darah istihadhah..dan tiada tempoh tertentu diantara dua haid…saya jadi taraddud..sebagai contoh:saya berpuasa dr 1 ramadhan hgga 5 ramadhan,kemudian saya didatangi haid pd 6ramadhan selama 7hari…(6-12)selepas itu saya suci(7hari) dan darah datang lagi pada 20 ramadhan..jd darah itu darah haid /istihadhah?
firdaus
April 7th, 2013 at 17:52
wslm…jika saudari dapat bezakan sifat darah yang keluar mungkin saudari dapat mengatasi masalah ini…adapun menggunakan hukum yang dikeluarkan oleh ulama tidak menjadi kesalahan dan ia adalah diterima tetapi perlu melihat kepada dalilnya…jika dalil tersebut kuat maka tidak menjadi masalah untuk beramal dengannya.. wallahua’lam.
Puan noor
October 10th, 2011 at 06:01
saya mengalami haid yang banyak dan lama.tempohnya lebih kurang 3minggu.kalau nak dikatakan istihadah,ciri2 darah tersebut sama seperti haid..warna,bau dan kepekatannya.saya buntu sekarang…tolong saya selesaikan masalah ini.
firdaus
April 7th, 2013 at 17:48
wslm…maaf kerana lambat memberi respon…bagi masalah saudari, saudari perlu pastikan hari pertama keluarnya darah tersebut, kemudian dalam tempoh hari pertama darah keluar hingga hari keenam atau ketujuh ( mengikut kebiasaan ) darah tersebut adalah darah haid..manakala baki darah yang keluar selepas tempoh 6/7 hari tersebut merupakan darah istihadhoh… wallahua’lam
Nur
May 28th, 2012 at 06:29
salam,,,
tempoh haid saya memang 15 hari,tapi tempoh suci saya tidak tetap, kadang-kadang 10,11,12,14,16 hari….warna darah kuning cair semasa tempoh 15 hari haid, saya anggap haid dan semasa tempoh suci saya anggap suci,,persoalannya saya perlu ikut waktu suci 15 hari atau selepas waktu suci 10,12,14,16, hari itu sebagai waktu haid saya?
sifat darah saya adalah merah pekat dan kadang-kadang hitam serta pernah sekejap merah cair diikuti lendir selepas tempoh suci 10,12,14,16 hari itu.
saya agak pening dan tidak yakin untuk menentukan masa haid saya berdasarkan sifat darah kerana saya tak berapa pasti sifat darah saya.
firdaus
April 7th, 2013 at 17:46
wslm…untuk masalah yang saudari hadapi ini saudari perlu ikut tempoh tetap haid saudari iaitu 15 hari…dan y selebihnya jika ada darah ianya dikira sebagai darah istihadhoh bukannya darah haid.. wallahua’lam
adnin
August 12th, 2012 at 07:47
assalamualaikum ,
saya ingin bertanya tentng darah haid..
saya selalu datang darah haid hanya dalam seminggu..
tetapi saya juga ada datang sejenis cecair yang lembap dn kering sedikit yng berwarna koko..cecair tersebut sentiasa dtg pda tnda2 bahawa sya akan dtg period dn pda msa darah haid sya sudah habis…cecair tersebut dtg pda banyk hari (2 minggu)
adakah itu darah haid atau sya ptut bersuci sja?
minta maaf jikalau ia menyusahkn…
firdaus
April 7th, 2013 at 17:43
wslm…maaf kerana lambat respon…darah tersebut tidak dikira darah haid berdasarkan sifat2 yang saudari berikan.. wallahua’lam
syafiqah
August 12th, 2012 at 07:50
salam..
sya ingin bertanya,pda akhir2 period sudh ingin habis sya slalu keluar sejenis cecair yng berwarna koko kekuningan dn cecair tersebut kasar seperti ade habuk..adkah ia haid?tetapi drh haid sudh tiada time tuh…
firdaus
April 6th, 2013 at 18:02
wslm…maaf kerana lambat menjawab soalan saudari.. darah tersebut dikira darah haid selagi mana ia masih dalam tempoh haid..yakni itu adalah darah yang kering daripada haid atau darah terakhir untuk haid tersebut.. bagi memastikan samada sudah suci atau belum ambil tisu ataupun putik kapas dan masukkan kedalam faraj. jika masih ada kesan darah pada tisu atau putik kapas tersebut bermakna saudari masih lagi dalam keadaan haid..
wallahua’lam
Aira
August 12th, 2012 at 07:55
assalamualaikum,
saya mengalami haid yang banyak dan lama.tempohnya lebih kurang 3minggu.kalau nak dikatakan istihadah,ciri2 darah tersebut sama seperti haid..warna,bau dan kepekatannya.saya sukar untuk membezakan sama ada ia haid atau sebaliknya.
saya harap yang profesional sudi membantu saya.
firdaus
April 6th, 2013 at 17:59
wslm…maaf kerana lambat menjawab soalan saudari… seperti mana yang telah saya nyatakan pada post tentang tajuk ini :
1) haid mempunyai tempoh-tempoh yang tertentu :
a) tempoh paling pendek : 1 hari 1 malam
b) tempoh paling panjang : 15 hari 15 malam
c) tempoh biasa: 6/7 hari bersam malamnya
2) tempoh suci juga mempunyai tempoh-tempoh yang tertentu:
a) tempoh paling pendek : 15 hari 15 malam
b) tempoh paling lama: tidak tentu ( kadang2 boleh mencapai 2/3 tahun).
Berdasarkan apa yang telah digariskan oleh ulama kepada kita dapatlah kita fahami bahawa jika kita melihat darah keluar kurang daripada 1 hari 1 malam ataupun lebih daripada 15 hari 15 malam darah itu dikira sebagai darah istihadhoh.
contoh pengiraan :
1 hari 1 malam = haid
krg 1hari 1 malam = istihadhoh
15 hari 15 malam = haid
lebih 15 dan 15 malam = istihadhoh
saya harap ini dapat membantu kefahaman saudari.
akuhuduh
May 14th, 2013 at 07:44
cadangan saya eloklah kita rujuk yg betul2 pakar ttg masalah haid nie. bukan semua org pakar bab nie. jawapan yg diberi juga banyak menyalahi kitab2. tidak semudah itu kita nak menjatuhkan hukum bagi darah wanita tanpa mendapat butir2 secara detail spt warna darah, tarikh serta masa keluar darah.
harap jgn kecil hati, cuma dikhuatiri ibadat wanita tersebut tidak diterima kerna jawapan kita salah.
wallahualam