Sebagaimana yang telah dijanjikan dalam post sebelum ini saya akan cube untuk berkongsi ilmu tentang makna yang perlu kita dalami dengan sebenar2nya dari kalimah yang mulia ini yakni Al-ilah..marilah sama2 kita singkapi makna yang tersingkap disebalik kalimah yang mulia ini dari pelbagai sudut..pertama dari sudut bahasa, dari sudut pendapat dan pandangan orang jahiliah dan juga kesimpulan yang dapat kita buat melalui kefahaman ini…moga2 dapat dihayati dan diamalkan dalam diri maksud sebenar kepada maksud al-ilah ( ketuhanan ) ini…

Perkataan arab sinonimnya tercipta melalui 3 huruf yang utama..kalimah Al-ilah berasal dari huruf hamzah ( ء ) lam ( ل ) dan ha’ ( ه ).. di dalam kamus arab terdapat banyak makna yang ditafsirkan.. antara ialah..cenderung, tidak boleh berpisah, rindu, pengabdian, mengharapkan dan juga berlindung.. dari makna2 yang yang ditafsirkan dapatla kita simpulkan bahawa Al-ilah ini hanya layak kepada seseorng yang kuat, berkuasa, hebat, dicintai, ditakuti, di geruni dan sebagainya.. Ini kerana kebiasaan manusia hanya akan cenderung kepada sesuatu apabila berhajat kepada benda tersebut… mungkinkah kita akan cenderung kepada seseorg atau sesuatu yang tidak akan dapat membantu kita? saya yakin tiada seseorg pun di dunia ini akan cenderung kepada benda tersebut…

Jika diteliti lagi makna yang ditafsirkan di dalam kamus bagi kalimah ini setiap penafsiran mempunyai satu rabitoh ( ikatan ) antara satu sama lain… dalam kata mudah yang lain… Sebagai seorang manusia yang begitu lemah kita akan mengharapkan perlindungan dari seseorg yang mempunyai kuasa dan kekuatan..kita akan mula cenderung kepada seseorg itu dan mula kasih dan rindu padanya..bagi membuktikan rase cinta dan kasih itu kita akan mula melakukan perkara yang disukainya ( mengabdikan diri ).. lihatlah ikatan yang terjalin antara makna2 yang telah ditafsirkan ini… Maka patutlah kita faham bahawa perkataan Al-ilah itu hanyalah untuk Yang maha agung dan perkasa yakni Allah subhanu wata’ala sahaja dan tiada yang layak selain daripadaNya..


Sekarang mari kita lihat pula dari sudut pemahaman orang arab jahiliah tentang Al-ilah ini… firman Allah dalam kitab sucinya yang bermaksud :

” dan mereka ( org kafir ) memperbanyakkan tuhan mereka selain daripada Allah dengan harapan mereka mendapat pertolongan dan perlindungan ”

” dan mereka ( org kafir ) memperbanyakkan tuhan mereka selain Allah dengan harapan mereka akan mendapat pertolongan dari tuhan mereka ”

Dalam dua potong ayat dari al-quran ini dapatla kita simpulkan bahawa orang arab jahiliah dahulu mahupun sekarang menganggap Al-ilah ( tuhan ) sebagai suatu yang dapat menolong dan menyelamatkan serta melindungi mereka dari segala marabahaya dan kesulitan yang akan menimpa mereka. Sembahan golongan ini mempunyai pelbagai masalah antaranya ialah :

1) sembahan mereka hanya berguna ketika mana mereka mengalami kesusahan dan kesulitan.
2) sembahan mereka bukan hanya terdiri daripada jin dan manusia serta patung berhala tetapijuga menjadikan mayat sebagai  sembahan.
3) mereka menyangka sembahan mereka selain daripada Allah mendengar seruan mereka dan menunaikankan hajat mereka.

Sebelum dihuraikan lebih lanjut tentang Al-ilah ini..perlulah kita fahami maksud seruan ( doa ) dan menunaikan ( ijabah ) yang diharapkan seseorang dari Al-ilah..sebagai contoh..

seseorang yang sakit sudah pastinya akan mengharapkan pertolongan daripada doktor dan menyerunya. Dalam konteks ini seruan pesakit tersebut bukanlah seruan yang sama ditujukan kepada Al-ilah. Adalah wajar bagi pesakit itu untuk meminta doktor untuk membantunya mengikut aturan dunia ini. Adapun sekiranya pesakit itu menyeru kepada patung atau orang yang dah meninggal untuk kesembuhannya maka dia telah menjadikan makhluk itu sebagai tuhan atau dalam erti kata yang mudah dia telah mempertuhankan patung tersebut.

mana mungkin seorang hamba itu akan mengharapkan sesuatu yang tidak mempunyai daya dan kekuatan untuk menuanikan hajatnya. seperti mana contoh yang lepas.. tidak mungkin pesakit itu akan mengharapkan sesuatu melainkan dengan keyakinan bahawa yang ditujukan harapan itu mempunyai kuasa yang mutlak bukan seperti patung dan sebagainya.

Berbalik kepada pandangan orang jahiliah tentang makna dan maksud kalimah Al-ilah ini.. Firman allah yang mafhumnya :

” dan orang2 yang menyekutukan Allah berkata ” tidaklah kami menyembah mereka melainkan semata2 kami didekatkan kepada Allah sedekat-dekatnya” ”

” dan mereka menyembah selain daripada Allah yang tidak dapat mendatangkan manfaat dan kemudharatn kepada mereka, mereka berkata ” mereka itulah ( sembahn selain Allah ) yang akan membela kami dihadapan Allah ” ”

Dari dua ayat yang mulia ini dapatlah kita simpulkan bahawa orang arab jahiliah ini tidaklah berpendapat bahawa tuhan yang mereka sembah itu mempunyai kekuasaan sama rata atau tidak tetapi mereka mempercayai dan meyakini bahawa disana adanya satu sembahan yang dikenali dengan sebutan Allah di dalam bahasa arab. Adapun kepercayaan mereka terhadap tuhan mereka hanyalah sebagai tawassul ( jalan ) dimana Allah akan menerima pujukan mereka. Kerana pujukan itu mereka menganggap mereka akan terhindar dari segala kesulitan dan kepayahan. Dengan kefahamn ini,mereka telah meletakkan sembahan mereka sejajar dengan Allah.

Dari keterangan ini dapatla kita ambil istifadhah ( faedah/peringatan ) bahawa sesiapa yang menganggap sesuatu baik dari golongan manusia, jin dan malaikat yang mampu memberi syafaat di sisi Allah lalu memanjatkan doa dan meminta pertolongan dengan upacara atau sajian maka dia telah mempertuhankan benda tersebut.

p/s ~ syafaat yang diyakini ada kekuatan kepada pemberi syafaat sehingga dapat memaksa Allah mengabulkan spt menganggap seseorang mempunyai kuasa atau sebagainya ( x boleh )

p/s ~ syafaat yang diiringi dengan kelembutan dan kerendahan hati serta tanpa paksaan spt sayafaat para nabi dan sebagainya (dbenarkan )

saya rasa sampai disini dahulu penjelasan saya mengenai Al-ilah buat masa ini..InsyaAllah saya akan menyambung tentang Al-ilah ini di masa akan datang..wallahu ‘alam