Antibodi lemah…kurang exercise…kate segolongan manusia…tapi adakah sebab ini kite sakit…cube kite renungi kembali disaat kite sakit…adakah sewaktu antibodi kite lemah sahaja atau dikala kite kurang exercise? tidak sama sekali… sakit merupakan ujian dari Pencipta Yang Maha Agung kepada hamba yang disayangiNya…disaat kita alpa dan lalai dariNya Dia mendatangkan sakit kepada kite…mengapa? Ini adalah kerana Dia amat menyayangi kite…manusia hanya akan mengingati Allah disaat mereka dalam kesusahan seperti dalam kesempitan hidup, sakit dan sebagainya…Allah mendatangkan sakit kepada kite adalah untuk kite kembali ingat kepadaNya…mungkin dalam sihat kite sebelum datangnya sakit itu ada kite melakukan larangan dan tegahanNya atau melakukan sesuatu yang mengundang kemurkaanNya… Untuk renungan bersama sukala saya berkongsi pengalaman diri saya sendiri moga-moga akan membuatkan saudara serta saudari yang membaca blog ini merasa gerun dan tidak mengulangi kesilapan yang pernah saya lakukan… sebagai seorang pelajar saya mempunyai banyak benda yang perlu dilakukan…lebih-lebih lagi kali pertama saya berada diperantauan…banyak yang perlu saya lakukan sehingga saya mengerjakan solat hampir pada akhir waktunya…selepas dua minggu lebih saya berada disini Allah telah menguji saya dengan demam dan batuk…dalam mase itu saya amat sukar untuk tido…pada satu malam…sebelum saya tido tibe-tibe ALLAH MENCAMPAKKAN DALAM HATI SAYA TENTANG MAUT…saya mule merasa gelisah…saya bimbang kalau-kalau tido saya pada malam itu merupakan pengakhiran hayat saya…saya terus BANGUN DAN MENGAMBIL WUDUK DAN SOLAT…alhamdulillah perasaan gelisah saya terus hilang…sejak malam itu saya berazam untuk tidak mengulangi perkara yang saya pernah lakukan sebelum ini…dua hari selepas itu saya beransur pulih… Selain dari Allah datangkan sakit kepada kite Dia juga ingin menguji sejauh mane tahap kesabaran kite… jadi janganlah sesakali kite mengeluarkan kata-kata yang kesat apabila ditimpa sakit sebaliknya kite perlulah bersabar kerana dalam kesabaran itu ada berita gembira seperti mana firman Allah yang bermaksud ” Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.( ada pula yang mengartikan: Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat.) “